De NMa weerspreekt de uitlatingen van hoogleraar Gezondheidseconomie Wim Groot zaterdag op BNR. Volgens hem is de de NMa onvoldoende deskundig en laat ze zich bij de beoordeling van concentraties vooral leiden door het advies van de NZa.
De NMa zou bij een positief oordeel van de NZa geneigd zijn eerder met de fusie in te stemmen, stelt Groot, waardoor de fusietoets juist meer fusies in de hand zou werken dan voorheen. Door de schaalvergroting die dit als gevolg heeft, zou volgens hem de marktwerking onder druk komen te staan. De zorgspecifieke fusietoets maakt onderdeel uit van een pakket maatregelen waarmee het Kabinet het beleid voor zorgfusies wil aanscherpen.
Fusiewetgeving
Een woordvoerder van de NMa weerspreekt Groot op beide punten: “De NMa beschikt over veel deskundigheid waaronder deskundigheid over het zorgstelsel. Daarbij verdiept zij zich bij ieder onderzoek grondig in de zaakspecifieke omstandigheden en ontwikkelingen. Bij het toetsen van fusies vraagt de NMa aan de meest betrokken partijen, zoals verzekeraars en andere ziekenhuizen die met de fuserende ziekenhuizen concurreren hoe zij tegen de fusie en relevante omstandigheden en ontwikkelingen in de sector aankijken. De NMa bevraagt waar nodig ook andere, meer objectieve deskundigen, naar hun oordeel en kennis van de zaak en de omstandigheden. Zij maakt dus gebruik van de kennis in de markt bij haar beoordeling. Ook kan zij de Nederlandse Zorgautoriteit en de IGZ vragen om advies over bijvoorbeeld de gevolgen van de fusie voor de kwaliteit. In veel zaken brengen de NZa en de IGZ ook een zienswijze uit over de door hun verwachte gevolgen van de fusie. Het is daarom niet duidelijk waar de heer Groot precies op doelt als hij stelt dat de deskundigheid van de NMa erg tekort schiet.”
Schaalvergroting
De NMa toetst ook de effecten van schaalvergroting die tot uitdrukking komen in prijs en kwaliteit, omdat de fuserende instelling na de fusie zijn marktmacht kan vergroten. Dit is onderdeel van de normale procedure: de NMa toetst of als gevolg van fusies er een risico is dat patiënten en verzekeraars over te weinig alternatieven beschikken om een instelling scherp te houden, waardoor er een risico bestaat dat de fuserende instellingen hun prijs kunnen verhogen of de kwaliteit kan dalen. De NMa stelt dat de grootte van een instelling geen probleem hoeft te zijn en voor de NMa geen zelfstandig toetsingscriterium is. “Zo zal een grote instelling met andere grote instellingen in de omgeving of met een sterke afnemer door de NMa niet snel als probleem worden gezien. In het kader van deze toets worden marktpartijen, waaronder verzekeraars en cliëntenraden expliciet gevraagd welke risico’s zij op het gebied van kwaliteit en prijzen zien. Wij hebben van de wetgever geen bevoegdheden gekregen om te toetsen of een fusie inhoudelijk een goed idee is”, aldus de NMa-woordvoerder.
Uitkomst fusietoets
Verder stelt de NMa dat een positieve uitkomst van de fusietoets geen invloed heeft op haar besluitvormingsproces. De NMa zal op grond van de Mededingingswet zelfstandig blijven beoordelen of fusies doorgang mogen vinden of niet, volgens een NMa-woordvoerder. Een voorafgaande positieve uitslag van de procedurele toets zegt volgens hem niets over de uitslag van de mededingingstoets. Hij licht verder toe: “De heer Groot doelt hier kennelijk op de zorgspecifieke fusietoets die het vorige kabinet heeft voorgesteld, maar die nog niet is ingevoerd. Daarbij zal de Nederlandse Zorgautoriteit toetsen of de fuserende partijen (vertegenwoordigers van) cliënten en medewerkers op een zorgvuldige wijze hebben betrokken bij de uitwerking van hun voornemens. Het gaat hier om een procedurele toets die vooraf gaat aan de toetsing van de NMa die kijkt naar de effecten van de fusie op de mededinging op zowel het gebied van kwaliteit als prijs. Omdat het om een procedurele toets gaat en de NZa geen inhoudelijke uitspraken doet over de gevolgen van de fusie op de kwaliteit en de betaalbaarheid, geeft de NZa geen oordeel over de fusie en betekent een positief oordeel alleen maar dat partijen bij hun fusievoornemen in voldoende mate cliënten en medewerkers hebben betrokken. De IGZ speelt hier trouwens geen rol bij. De NMa zal dus op grond van de Mededingingswet zelfstandig blijven beoordelen of fusies doorgang mogen vinden of niet. Een voorafgaande positieve uitslag van de procedurele toets zegt niets over de uitslag van de mededingingstoets.” Het is overigens nog niet bekend of en wanneer de zorgspecifieke fusietoets precies in werking treedt.
—
Skipr daily brengt u elke ochtend voor 8:00 uur een overzicht van het meest actuele nieuws. Abonneer u gratis op deze dagelijkse e-mailnieuwsbrief.