Organisaties in de zorg worden steeds groter, meestal vanuit efficiencydoelstellingen. De groei van organisaties kan echter met zich meebrengen dat medewerkers een grotere afstand ervaren tussen de top en de werkvloer. Wat kunt u hieraan doen?
Kloof tussen top en werkvloer
Door schaalvergroting ontstaat een steeds grotere afstand tussen de top en de werkvloer. Dat blijkt uit recent onderzoek van Effectory voor 180 zorginstellingen, waarin ruim 70.000 medewerkers hun mening geven. Gevraagd naar een rapportcijfer van 1 tot en met 10, beoordelen zij de stelling ‘De directie weet wat er op de werkvloer leeft’ gemiddeld met een 4,7. Ook de stelling ‘De directie communiceert voldoende waar zij zich mee bezig houdt’ scoort een onvoldoende, namelijk een 4,5. Directies hebben op hun beurt het idee dat hun visie niet diep genoeg doordringt in de organisatie en dat medewerkers niet goed op de hoogte zijn van de organisatiedoelstellingen. Anouk Scholte, zorgconsultant bij Effectory, licht dit toe: “Door de kloof tussen top en werkvloer bereikt veel praktische kennis de bestuurskamer niet, en andersom. Juist in deze tijd, waarin de roep om efficiency groter is dan ooit, is dat zonde. Het zorgt voor vertraging, extra kosten en verlies van kwaliteit. Dit gaat juist ten koste van de beoogde efficiency.”
Lijnmanager als ambassadeur
De lijnmanager heeft een belangrijke rol bij het verkleinen van een kloof. Hij of zij vormt namelijk een waardevolle schakel tussen de top van de organisatie en de werkvloer. Vaak blijken deze leidinggevenden echter onvoldoende toegerust te zijn voor hun rol. Scholte: “Een groot deel van deze leidinggevenden bestaat uit doorgegroeide medewerkers, die weinig opleiding en training krijgen om hun nieuwe functie optimaal uit te voeren. Van hen wordt echter wel verwacht dat ze als ambassadeurs optreden, van de top van de organisatie naar de werkvloer en andersom. Dat blijkt in de praktijk dan een hele uitdaging te zijn.”
Interne communicatie
Lukt het niet, dan ervaren medewerkers onvoldoende aansturing en weinig waardering vanuit de top. En ook als dit niet het geval is, kan dit zo overkomen omdat informatie niet voldoende doorkomt. Het vertrouwen van de medewerkers in de top blijft dan achter. En zo ontstaat dan de kloof: werkvloer en top groeien uit elkaar. Scholte: “Coaching en opleiding van de lijnmanager blijven onontbeerlijk. Als hij of zij goed uitgerust te werk kan gaan, zorgt dit voor een goede doorstroom van informatie op de lange termijn. De interne communicatie verbetert. In succesvolle zorgorganisaties zien we dat de efficiency dan werkelijk een vlucht neemt.”
Is er een kloof in mijn organisatie?
U komt erachter met een goed opgezet medewerkersonderzoek. Zo krijgt u op eenvoudige wijze een helder beeld van de beleving van alle medewerkers, van de top tot de werkvloer. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Effectory via voorlichting@effectory.nl of 020-3050102. U ontvangt dan vrijblijvend meer informatie.