In de Skipr-daily van 27 juli is ten onrechte de suggestie gewekt dat de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) expliciet kritiek heeft op het inkoopbeleid van zorgverzekeraar VGZ. Volgens de branchevereniging voor de gehandicaptenzorg heeft VGZ juist een stap in de goede richting gezet door het inkoopbeleid te nuanceren.
Aangezien het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg ten tijde van het opstellen van het inkoopbeleid nog geen scores had opgeleverd, baseerden de zorgverzekeraars zich aanvankelijk op kwaliteitsnormen die door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) werden aangereikt. Deze papieren criteria waren volgens de zorgaanbieders niet realistisch. VGZ is aan deze kritiek tegemoet gekomen door nu kwaliteitscriteria te hanteren die zijn afgeleid van de gemiddelde score van de branche .
Verbeteracties
Dit betekent volgens de VGN niet dat de door VGZ gehanteerde kwaliteitscriteria verzameld op cliëntniveau nu al geschikt zijn als leidraad voor zorginkoop. De VGN benadrukt overigens dat zij het gebruik van kwaliteitscriteria bij de zorginkoop in principe onderschrijft, zeker als het gaat om kwaliteitsinformatie op organisatieniveau die over 2011 is verzameld. “Ons gaat het om een juist gebruik van het Kwaliteitskader”, licht seniorbeleidsmedewerker Maartje Blom het VGN-standpunt toe. “Niet alleen de score an sich zou centraal moeten staan, maar juist ook het verhaal achter de score. Een zorgaanbieder zou de mogelijkheid moeten krijgen om de scores in een gesprek met het zorgkantoor toe te lichten om vervolgens gezamenlijk verbeteracties te benoemen.”
Onredelijke eisen
De nuancering ten aanzien van het optreden van VGZ laat onverlet dat de branchevereniging van mening is dat zorgkantoren “onredelijke en steeds striktere eisen” stellen bij de zorginkoop voor 2013. De VGN heeft onlangs ruim veertig bezwaren aangeboden aan staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten van VWS met het verzoek om op te treden tegen bureaucratische willekeur.