Maatschappen van medisch specialisten hebben bij samenwerking en fusie vaak onvoldoende oog voor cultuurverschillen. Mede hierdoor kunnen plannen in deze richting soms jarenlang duren.
Dit constateert Hidde van der Pol van het bedrijf BOLD, dat is gespecialiseerd in bewustwording van bedrijfsculturen, in Mednet Magazine. Volgens Van der Pol voeren praktische zaken als volumenormen en financiën bij fusies tussen maatschappen ten onrechte de boventoon. Cultuurverschillen tussen personen en tussen ziekenhuizen worden vaak niet als een belangrijk aspect gezien, terwijl deze juist het vertrekpunt zijn voor succesvolle samenwerking.
Casual
Van der Pol is momenteel ondermeer betrokken bij de fusie van enkele Amsterdamse maatschappen. “Zowel tussen personen als tussen de huizen zijn er verschillen”, vat chirurg Anco Vahl van het OLVG de bevindingen samen. Zo verschenen de chirurgen van het ene ziekenhuis tijdens een gezamenlijke bijeenkomst keurig in pak, terwijl de anderen allemaal casual gekleed waren. “Wat iemand draagt, zegt veel over een persoon en over wat hij wel of niet belangrijk vindt”, zegt Vahl. “Als maatschappen bij elkaar komen en de ene maatschap denkt als de andere binnenkomt ‘daar heb je ze weer met hun jasje en hun dasje’, dan krijg je niet de juiste fusiegedachte.”
Patiënt
Hoe artsen met hun patiënten omgaan is eveneens een belangrijk cultuuraspect bij een fusie. Hoe gaat de arts om met de patiënt? Is er direct contact? Hoe snel wordt het contact overgedragen aan iemand anders? Wordt er door de behandelend arts genoeg nazorg besteed aan de patiënt of doet iemand anders dat? “Eerst moeten maatschappen alle variaties in kaart brengen zodat ze zich bewust zijn van de verschillen”, stelt Van der Pol. “Daarna kijken ze naar waarom de maatschappen voor de verschillende systemen kiezen. Als dat allemaal op tafel ligt, kijken ze naar welke patiëntencultuur het best past bij de visie die vooraf is opgesteld.”
Ontwikkelingen
Door de ontwikkelingen rond concentratie en spreiding van medisch specialistische zorg, ziet een groeiend aantal maatschappen zich genoopt om nauwer te gaan samenwerken. Soms nemen bestuurders hierbij het voortouw, maar er zijn ook regio’s waar medisch specialisten zelf het voortouw hebben genomen bij regionale samenwerking.