De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is strenger gaan optreden. Het aantal bevelen, boetes en onder verscherpt toezichtstellingen is vorig jaar over de hele linie bijna verdrievoudigd ten opzichte van 2010. Dit blijkt uit het Jaarbeeld 2011 van de inspectie.
Het aantal adviezen en aanwijzingen in het kader van de Kwaliteitswet zorginstellingen is nog sterker toegenomen: van 3 in 2010 naar 54 in 2011. De IGZ plaatste vorig jaar 27 instellingen onder verscherpt toezicht, tegen 11 in 2010. In totaal gaf de inspectie 19 bevelen. In 2010 waren dit er nog 6. Het aantal bestuurlijke boetes en waarschuwingen is gegroeid van 9 naar 34. Het aantal tuchtzaken is met 12 gelijk gebleven. Daarnaast is het aantal meldingen bij de inspectie fors gegroeid. Kwamen er in 2009 nog 4500 meldingen binnen, vorig jaar waren dit er bijna 9000.
Proactief optreden
Volgens de inspectie bewijst de groei van het aantal meldingen dat het indirecte systeemtoezicht waarbij de verantwoordelijkheid voor het melden van mogelijke misstanden primair bij aanbieders en fabrikanten ligt, goed functioneert. Met name instellingen in de ouderenzorg en fabrikanten van medische hulpmiddelen zijn fors meer gaan melden. De cijfers over het sanctiebeleid laten volgens de inspectie tevens zien dat de IGZ aantoonbaar proactiever is gaan optreden.
Duidelijkheid
Toch benadrukt de inspectie dat ze geen “behandelinstantie voor individuele klachten” kan en wil zijn. “Wij zien graag dat patiënten/cliënten of hun naasten, maar ook zorgverleners ondermaatse zorg melden”, aldus de inspectie in het Jaarbeeld 2011. “Ze kunnen dan contact opnemen met ons Meldpunt. Patiënten of hun familieleden die zich hier melden, moeten dan wel duidelijk van ons te horen krijgen wat zij van ons kunnen verwachten. De zorgaanbieder is immers primair verantwoordelijk voor verantwoorde zorg en moet klachten goed afhandelen. Duidelijkheid over onze taak moet voorkomen dat patiënten/cliënten, hun naasten of nabestaanden zich van het kastje naar de muur gestuurd voelen. Wij moeten hen adequaat doorverwijzen naar de juiste instantie. Wij moeten empathie tonen en burgers die bij ons melden goed op de hoogte houden van de onderzoeksvoortgang en -resultaten.”