Hoe bevlogen en betrokken zijn uw medewerkers? In de zorgsector, waar bij uitstek mensenwerk verricht wordt, is de inzet van uw personeel de belangrijkste bepaler voor de kwaliteit van de patiënten- en cliëntenzorg. En daarmee voor de prestaties van uw organisatie!
Uit medewerkersonderzoek van Effectory, uitgevoerd binnen ruim 300 zorgorganisaties, blijkt dat de bevlogenheid van de zorgmedewerker in het werk hoog is. Deze wordt beoordeeld met een ruime voldoende, een 7,5. Betrokkenheid bij de organisatie scoort in de zorg echter 10% lager dan het landelijk gemiddelde. Hoe kan dit en wat is precies het verschil tussen betrokkenheid en bevlogenheid?
betrokkenheid en bevlogenheid
Aan het woord is Imre Aniba, consultant bij Effectory, gespecialiseerd in medewerkersonderzoek in de zorgsector. Wat houden de begrippen betrokkenheid en bevlogenheid precies in? Aniba: “Betrokken medewerkers hebben hart voor de organisatie waar zij werken. Ze staan achter de gezamenlijke doelstellingen en hebben echt het gevoel bij hun werkgever te passen. Deze mensen fungeren als ambassadeurs en zullen hun organisatie actief promoten, zowel intern als extern. Betrokken medewerkers melden zich niet snel ziek en zijn minder snel geneigd hun organisatie te verlaten.”
En wat wordt dan verstaan onder bevlogenheid? Aniba: “Bevlogen medewerkers (ook wel engaged medewerkers genoemd) worden gemotiveerd door hun werkzaamheden. Ze tonen enorme inzet richting de patiënt en zetten graag een extra stap om er het maximale uit hun taken te halen. Ook willen zij zich graag ontwikkelen binnen hun vakgebied. Bevlogen medewerkers zijn heel productief en erg patiënt- of cliëntgericht.”
De situatie in de zorg
Medewerkers kunnen betrokken zijn bij de organisatie zonder bevlogen te zijn. In dat geval voelen mensen zich als een vis in het water bij hun werkgever, maar is hun werk niet hun grootste uitdaging. Dit is dikwijls het geval bij populaire werkgevers, zoals bekende merken of hippe reclamebureaus.
Deze situatie in de zorg is echter vaak andersom: een bevlogen medewerker houdt van zijn of haar werk en kan dit uitstekend uitvoeren. Dat wil niet zeggen dat de medewerker zich ook vereenzelvigd met de organisatie.
Aniba: “In de zorgsector heeft het werk en de verzorging van de patiënt vaak de doorslag om bij de organisatie aangesloten te zijn. De gedrevenheid bij medewerkers in de zorg richting patiënten is prachtig om te zien: er is écht passie voor het werk. Werken in de zorg is een roeping en medewerkers werken vanuit hun hart voor hun patiënten. Een van de verklaringen voor een lagere betrokkenheid bij de organisatie kan zijn: het ontbreken van een duidelijke visie en het missen van verbondenheid tussen de verschillende niveaus in de organisatie. Zorgorganisaties zijn vaak erg groot en complex, bijvoorbeeld door fusies. Hierdoor ontbreekt het gevoel om met z’n allen één groot, trots team te zijn.”
Hoe belangrijk is betrokkenheid?
Maar is betrokkenheid noodzakelijk, wanneer een bevlogen medewerker prima functioneert en specialist is in zijn of haar vak? Aniba legt uit: “Voor de kwaliteit van de patiënten- en cliëntenzorg is bevlogenheid uiteraard het allerbelangrijkste. Maar betrokkenheid is absoluut de kers op de taart. Wij zien in de sector dat organisaties met betrokken én bevlogen medewerkers het beste functioneren. Medewerkers kunnen hier prettig en efficiënt aan de slag, de interne communicatie verloopt soepel.”
Heeft Aniba nog tips voor werkgevers om de betrokkenheid en bevlogenheid bij medewerkers te vergroten? “Ja zeker. De belangrijkste tip is: luister als organisatie naar de ideeën van je medewerkers. Wat voor gevoel hebben zij bij je organisatie? Wat maakt jou als werkgever voor hen aantrekkelijk? Gehoord worden is heel belangrijk om bij medewerkers het gevoel van betrokkenheid te vergroten. En het is ook dé manier voor het bestuur om organisatiebreed een herkenbare visie te formuleren, die de juiste snaar raakt en gedragen wordt door alle medewerkers.”
Betrokkenheid en bevlogenheid meten?
Vanwege de grote behoefte in de sector ontwikkelde Effectory een gericht medewerkersonderzoek voor zorgorganisaties. Voor vrijwel zorgbranche zijn specifieke vragen én een specifieke benchmark beschikbaar: GGZ & RIBW instellingen, ziekenhuizen & revalidatiecentra, VGN instellingen, sociale werkplaatsen en alle organisaties binnen de VVT sector. Inmiddels is het onderzoek uitgevoerd onder ruim 300 zorgorganisaties .
Met het onderzoek kan nauwkeurig gemeten worden hoe het gesteld is met de betrokkenheid en bevlogenheid in uw organisatie. Ook ontvangt u een heldere prioriteitenlijst met gerichte punten waar u aan kunt werken om de bevlogenheid en betrokkenheid in uw organisatie te verbeteren.
Informatie
Wilt u vrijblijvend meer informatie ontvangen over dit onderzoek? Neem dan contact op met Effectory via voorlichting@effectory.nl of 020-3050102 (afdeling Voorlichting). U ontvangt dan een gratis informatiepakket.