Het Laurentius Ziekenhuis, een middelgroot ziekenhuis in het centrum van Roermond, staat voor een grootschalige verbouwing en nieuwbouw. Het ziekenhuis krijgt een volledig nieuwe, compacte inrichting en wil de nieuwbouw vanuit een gezonde bedrijfsvoering terugverdienen.
Of, zoals Jack Thiadens, voorzitter raad van bestuur van Laurentius, het uitdrukt: “We willen de eerste van de nieuwe generatie ziekenhuizen zijn, niet de laatste van de oude. En we gaan op alles letten. Wat kan bedrijfsmatig slimmer, wat kan efficiënter, hoe bieden wij onze patiënten goede zorg en een aangename verblijfsomgeving?”
Inkoopsamenwerking.
Jack Thiadens: “Ziekenhuizen kunnen hun innovatie niet meer vanuit de groei financieren, zoals voorheen. Het is dus belangrijker dan ooit, hoe je je interne processen organiseert en hoe je je materiële kosten beheerst. Het gaat om de beste spullen voor de scherpste prijs. Inkoopsamenwerking staat dan ook hoog op onze agenda. En Intrakoop is dan een natuurlijke partner. Ze zijn van alle ziekenhuizen. Je zou het een coöperatief verband van de ziekenhuizen kunnen noemen. Samen met Intrakoop kijken we naar de grote contracten en de verschillende inkoopsegmenten waar we verbetering kunnen behalen. We zoeken dat op vijf gebieden uit: energie, pacemakers, kantoorartikelen, kantoormeubilair en afval. Daar verwachten we snel resultaten van. Soms zijn wij op een onderdeel toch scherper, soms is het voordeel via Intrakoop aanmerkelijk groter. De volgende stap is een slimme, gezonde samenwerking tussen collega-ziekenhuizen, met Intrakoop. We willen een krachtig samenwerkingsverband smeden.”
Krachten bundelen in medische inkoop
“Neem medische inkoop. Een gebied dat voor ons allemaal interessant is. Ziekenhuizen – en vooral medische professionals – zijn van nature geneigd niet te besparen op dat medische segment. Dat begrijp ik ook. Sommigen denken de allerbeste service rondom de eigen groep te hebben georganiseerd. Het hangt soms aan persoonlijke relaties tussen leveranciers en zorgprofessionals. Intrakoop bouwt sinds korte tijd ook steeds meer kennis op in dit segment. Goed nieuws, want daar is nog veel te winnen – en te doorbreken. Als je met tien, twintig ziekenhuizen de krachten bundelt, kun je ook op dit gebied uitstekende voordelen behalen. Dat kan niet anders. Laurentius sluit zich daarom graag aan bij de vijf of zes koploperziekenhuizen, die met Intrakoop nieuwe inkoopoplossingen ontwikkelen. Wij lopen graag mee voorop en stellen ons daarbij proactief op.”
Service
“We mikken bij Laurentius op een concrete besparing van 1,6 miljoen euro op onze totale inkoop. En dat is ook zeker haalbaar. Maar ik wil graag benadrukken dat het om meer draait dan geld. Ik geloof dat inkoopsamenwerking en scherp inkopen ook leidt tot een betere service. Omdat je een sfeer creëert, waarin het totale proces voor iedereen inzichtelijk is en organisaties elkaar op prestaties afrekenen. Los van die financiële taakstelling die we onszelf opleggen, willen we dat de service hier een hoog niveau haalt. We willen het beste voor onze patiënten. Onze dienstverlening aan onze patiënten, maar ook die van de leveranciers aan ons. Daar moeten we op kunnen bouwen. Als we dat gevoel van individuele service weten te combineren met samen schaalvoordelen behalen… Ja, dan zijn we in onze branche echt op de goede weg.”