De Amerikaan James Hoevelmann werkte vroeger als timmerman aan de bouw van ziekenhuizen. Nu hij zelf door een ernstige longaandoening zorg nodig heeft, komt hij gek genoeg niet meer in de buurt van de ziekenhuizen die hij ooit bouwde.
Hoevelmann krijgt zorg van het Mercy Virtual Care Center op ongeveer 80 kilometer afstand van zijn huis. Hij is uitgerust met een iPad en apparaten, zoals een bloeddrukmeter en sensoren, die zijn vitale functies en andere gegevens meten. Er is een livestream van zijn huis naar het Mercy Virtual ‘command center’. Zijn zorgverleners zijn op deze manier in staat om veranderingen in zijn gezondheid op te sporen en hier naar te handelen. Het Mercy Virtual Care Center is sinds 2017 het eerste volledig digitale ziekenhuis. Artsen en verpleegkundigen zitten vooral achter beeldschermen.
Big bang blijft uit
Dit voorbeeld uit de Verenigde Staten spreekt erg tot de verbeelding. Hoe komt het dat we in Nederland nog lang niet zo ver zijn? De voorbeelden die er zijn, zijn vaak nog voorzichtig en pril. Juist in de zorg lijkt het lastig om open te staan voor de kansen die technologie biedt. Dat technologie aan het bestaansrecht van de zorgprofessional raakt, heeft daar zeker mee te maken: het kan toch niet zo zijn dat de langdurige band die een verzorgende heeft met meneer Jansen, te vervangen is door een sociale robot? Ben ik als zorgprofessional straks nog wel nodig?
Meer taken door technologie
Deze angst is in onze ogen echter niet terecht. Er verdwijnen niet zomaar hele functies. Dit bleek bijvoorbeeld bij sessies die we met medewerkers hielden over hun functie in de toekomst. Per taak gaven zij een inschatting of deze door technologie in de toekomst zou verdwijnen, meer of minder zou worden en of er nieuwe taken bijkwamen. De meest opvallende conclusie hieruit was dat de hoeveelheid taken er allesbehalve minder door werd!
Tijd om de black box te openen
De tijd is rijp dat zorgorganisaties concreter worden en de black box rondom de impact van technologie openen. Heeft u al zicht op welke taken verdwijnen en welke nieuwe taken erbij komen door technologie? Over hoeveel werk gaat dat? En hoe kunt u vervolgens het nieuwe takenpalet het beste onder de bestaande medewerkers verdelen? Misschien zijn er wel nieuwe functies nodig om een logische en fijne verdeling van werk binnen teams te realiseren.
De potentie van technologie kunt u (laten) doorrekenen. Dus open die black box, anticipeer op de toekomst en kom tot een ‘tech-proof’ strategische personeelsplanning!
Geertje van de Ven
Manager R&D bij FWG