In de zorg hoeven we niet ver vooruit te lopen op nieuwe technologie. We kunnen de robots en virtual reality nog even laten voor wat ze zijn en ons beter richten op waardevolle technologie die direct rendement en kwaliteit oplevert voor de dagelijkse zorgpraktijk.
Het is verleidelijk om bij digitale technologie in de zorg te denken aan innovaties als robots, virtual reality en big data. Daarbij wordt digitalisering nog vaak gezien als de tegenpool van persoonlijke zorg voor patiënt en cliënt. Bitjes en bytejes komen dan in de plaats van handen aan het bed.
Maar die tegenstelling is onterecht. Goede digitalisering maakt persoonlijke zorg juist beter mogelijk. Als we de termen even weghalen bij de wereldwijde vergezichten en op behapbaar niveau concreet maken, dan betekent digitalisering vooral dat je administratie en processen automatiseert en versimpelt. Daardoor blijft er meer tijd over voor bijvoorbeeld een praatje aan het bed. Slimmer en efficiënter werken helpt de kwaliteit van zorg op allerlei vlakken verbeteren. Dat dat nodig is, blijkt wel uit de Future Health Index 2018 waarin 16 landen naast elkaar worden gelegd. De efficiëntie in de Nederlandse zorg scoort ruim onder het gemiddelde. Nederland betaalt veel voor de zorg, maar haalt daarmee niet de optimale resultaten. Digitale technologie zou hiervoor dus de oplossing zijn.
Effectieve digitalisering
Als je verder inzoomt, dan zie je dat de werkplek van zorgprofessionals en ondersteuners een goede plek is voor effectieve digitalisering. Dat levert namelijk veel op voor medewerker, organisatie, patiënt en cliënt. Een digitale werkplek is steeds meer een tablet of mobiele telefoon die toegang geeft tot de informatie en de programma’s die de medewerker professioneel gebruikt. De keuze voor een (mobiele) digitale werkplek is dan ook een strategische beslissing en vooral geen ‘ICT-feestje’. Het doel is medewerkers optimaal te faciliteren in hun werkzaamheden. Een afgeleid doel kan bovendien zijn om met die prettige en veelzijdige werkplek je aantrekkelijkheid als werkgever te vergroten – niet onbelangrijk nu de arbeidsmarkt steeds krapper wordt.
Hoe zet je als zorgorganisatie stappen naar het digitaliseren van de werkplekken? Het start in de bestuurskamer met de strategische keuze, maar vervolgens moet de blik gericht zijn op de werkvloer. Betrek gebruikers erbij en breng de werkscenario’s waarin zij ondersteund moeten worden in kaart. Wat zijn hun behoeften en (latente) wensen? Op die manier zorg je er ten eerste voor dat de gekozen oplossing daadwerkelijk praktische waarde heeft voor de mensen die ermee werken en niet alleen vanuit ICT-perspectief interessant en waardevol is. Ten tweede creëer je draagvlak en ook dat is een wezenlijke succesfactor.
Meer rendement en kwaliteit
Waardevolle technologie kan rendement en kwaliteit opleveren voor de dagelijkse zorgpraktijk. De digitale werkplek is zo’n technologie. Bovendien help je met de overgang naar een nieuwe, flexibelere werkplek de organisatie in beweging. Op die manier ontstaat het platform voor nieuwe technologie die er onmiskenbaar aankomt en ook toegevoegde waarde oplevert. Zo gaan we stapsgewijs en efficiënt verder in digitalisering in de zorg.