Als adviseur kom ik in veel praktijken. Vaak is de aanleiding teamgedoe.
Het loopt niet lekker. Het lukt niet om de nieuwe werkprocessen werkend te krijgen. Of er is die ene medewerker en die verziekt de hele sfeer. Er is sprake van (veel/regelmatig) verzuim. Veel praktijkhouders vinden dit lastige onderwerpen om aan te pakken. Resultaat: het blijft zoals het is en dat niet zoals het zou kunnen zijn. Al met al kost dit het team, de praktijk en de praktijkhouder veel tijd en energie.
Vertrouwen
Is er iets aan te doen? Of hoort dit er gewoon bij? Ja het hoort er bij, want daar waar wordt samengewerkt groeit de kans op miscommunicatie. De huidige praktijken worden steeds groter. In het verleden kon je misschien nog af met één assistente. Nu heeft een gemiddelde praktijk al snel vijf tot tien medewerkers in dienst. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde. Dat is ook waar, alleen vraagt het ook om meer onderlinge afstemming.
Een betere samenwerking start met vertrouwen en beter begrip voor elkaar. Bijvoorbeeld met het onderkennen dat we allemaal een eigen communicatiestijl hebben. Maar ook dat iedereen op een andere manier gemotiveerd raakt door ons werk. Zorg daarom voor een gemeenschappelijke ‘taal’ om elkaar beter te leren kennen. Het is belangrijk om je daarbij te richten op het waarneembare werkgedrag. Dat is tastbaarder en zichtbaarder dan iemands persoonlijkheid of type mens. Daarnaast kun je werkgedrag observeren en je kunt er feedback op geven (en om vragen).
Inzicht
Dit kan uiteraard ook op verschillende manieren. Een leuke speelse manier is om gebruik te maken van de Persoonlijke Profiel Analyse (PPA) en de Team Analyse. Door een korte vragenlijst die iedere werknemer in maximaal tien minuten invult, wordt het (werk)gedrag in kaart gebracht aan de hand van de vier kleuren van DISC. Dominantie is rood, Invloed is geel, Stabiliteit is groen en Consciëntieus is blauw). Zo hebben we allemaal een of twee van deze werksterkten. De kleuren hangen ook samen met onze voorkeurscommunicatiestijl. Rood kan fel uit de hoek komen als hij of zij het ergens niet mee eens is. Terwijl blauw dat als overdonderend kan ervaren en denkt: “kan het niet een tandje minder”. Groen gaat zorgen voor de groep en is op zoek naar harmonie en geel denkt: “laten we het vooral gezellig houden met elkaar”. Je snapt het al: we kijken allemaal anders naar de wereld.
Aan de hand van de PPA maken we de verschillen inzichtelijk op individueel niveau. In de teamsessie creëren we begrip voor de onderlinge verschillen. Zo snappen we een volgende keer beter waarom de rode zo zit te hameren op het behalen van de doelen binnen de praktijk. Aan de hand van de individuele PPA’s kan er ook een teamanalyse worden gemaakt. De cultuur binnen de praktijk is de optelsom van de individuele teamleden.
Teamcultuur
Om in de kleuren van de DISC te blijven praten, zien we veelal blauw/groene of groen/blauwe teams. Dus hele loyale en op kwaliteit gerichte teams. De nadruk bij het eerste team ligt dan op de kwaliteit en bij het tweede op de loyaliteit. Er wordt hard gewerkt om alles tot in de puntjes af te werken. Omdat het team gericht is op het leveren van zorg op een kwalitatief hoog niveau, wordt soms te weinig stil gestaan bij het vieren van de successen. Het gele aspect raakt onderbelicht. Er is te weinig tijd of aandacht voor het inspireren, motiveren en enthousiasmeren van elkaar. Misschien niet iets waar jij als praktijkhouder als eerste aan denkt, maar wel een belangrijke taak voor jou als direct leidinggevende. Weet ook dat dit soort teamculturen niet zitten te springen op al te veel veranderingen. Wil je dat alle collega’s volgens de nieuwe werkprocessen gaan werken? Leg dan goed uit waarom deze van belang zijn voor de praktijk en geef het team voldoende tijd om er aan te wennen. Zo is er voor ieder type team belangrijke tips te bedenken die het samenwerken leuker maken.