Het jaar 2017 nadert zijn einde. Het is altijd weer bijzonder om dat voor het eerst te realiseren. Zodra het november is, richten we ons al op de planning van het nieuwe jaar, maar kijken we ook terug op het oude jaar. De terugblik gaat vaak over hoogtepunten en dieptepunten. Wat minimaal net zo interessant is, zijn de nieuwe ontwikkelingen die er zijn geweest.
Een onderwerp dat mij is opgevallen is de opkomst van process mining. Sommige lezers zullen zeggen dat dit een ontwikkeling is die er al jaren is. Anderen zullen zich nog afvragen wat het eigenlijk inhoudt. Het is geen nieuwe ontwikkeling, maar wel eentje die in opkomst is en steeds meer in het nieuws is. Dat laatste geldt in elk geval voor process mining binnen de zorg.
Kleinduimpje
Voor degene waar het wel nieuw voor is hier nog een korte toelichting. Wikipedia geeft als omschrijving: ‘Process mining is een proces managementtechniek die de analyse van bedrijfsprocessen op basis van gebeurtenis-logboeken mogelijk maakt’. Door de vele bestaande data te analyseren en te koppelen kan er worden gestreefd naar procesverbetering en procesoptimalisatie.
Onlangs las ik in een artikel dat het vergelijkbaar is met het sprookje van Kleinduimpje, die steentjes en broodkruimels achter zich aan strooide om de weg terug te kunnen vinden. Als we ervan uitgaan dat Kleinduimpje een sprookje is en sprookjes niet echt zijn, dan is het de vraag of process mining op de lange termijn zich voldoende zal ontwikkelen en niet over een aantal jaren verdwenen is en we achteraf zeggen dat het een hype was. Echter, als we klein duimpje zien als een verhaal met historische waarde dat bij iedereen wereldwijd bekend is, dan kan deze ontwikkeling de (zorg)wereld nog verder veroveren.
Procesmining in de zorg
Onlangs volgde ik een presentatie over big data waarin een van de conclusies was dat mannen meer kantoormiddelen bestellen dan vrouwen, of was het nu juist andersom. Zulke conclusies voegen voor mij weinig toe, maar er zijn wel degelijk veel zaken binnen de zorg die we kunnen verbeteren door middel van process mining.
Zo kan bij vele organisaties bijvoorbeeld het facturatieproces worden geoptimaliseerd. Als we weten welke stappen worden doorlopen en welke stappen daarbij dubbel worden gedaan is hier een enorme winst te behalen. Uiteraard is er ook nog veel winst te behalen binnen het primaire proces. Om hier echter goed mee om te kunnen gaan is het wel essentieel dat hier tijd voor wordt vrij gemaakt en er specialisten hiermee aan de gang gaan.
Hoe meer ik me in het onderwerp verdiep, hoe interessanter het wordt, en hoe meer ik ervan overtuigd ben dat er wel winst te behalen is door process mining binnen de zorg verder te implementeren. Dus is mijn conclusie dat het hip is, wellicht ook mede een hype, maar dat het zich volwassen zal ontwikkelen tot een bewezen methode, welke kan helpen tot lagere kosten binnen de zorg.
Zelf kijk ik daarom nu al uit naar de landelijke sector dag GGZ bij Fizi op 14 november, waarin dit onderwerp op de agenda staat middels een spreker die hierin is afgestudeerd (universiteit Utrecht) en een spreker die dit vanuit de praktijk in de zorg zal belichten.
Groepscontoller bij Parnassia en actief binnen FIZI