Vannacht droomde ik dat ik een wandeling maakte naar het station en overal in de winkels en supermarkten een gezond aanbod zag: geen zoete frisdrank, vette snacks of snoepgoed. Zelfs mijn treinstation lag boordevol gezonde producten. Hoog van kwaliteit, laag in hoeveelheid suiker en heerlijk van smaak. Maar toen ik vanochtend naar de trein wandelde, was de realiteit anders: op dit moment is nog 80 procent van het aanbod in stations ongezond: overal ligt de suikerverleiding op de loer.
Waarom kan een gezonde keuze geen makkelijke keuze worden? Omdat winkels en fabrikanten zelf nauwelijks iets doen om die verleiding te verminderen, heeft het Diabetes Fonds een ludieke ‘Suikerklep’ bedacht. Zo heb je minder last van de vele verleidingen in de winkels en kun je je richten op producten die gezond voor me zijn. Een ludieke actie maar wel een die laat zien hoe beperkt de keuze aan gezonde producten is.
Wil ik dat ongezonde producten verboden worden? Natuurlijk niet. Maar het is toch van de zotte dat consumenten die gezonder willen eten, niet weten hoe ze dit kunnen doen? Sterker nog, het ongezonde aanbod is bezig met een opmars, denk aan de fastfoodketens in de buurt van scholen en ziekenhuizen. En in de supermarkt verdwaal je in een doolhof van etiketten en misleidende verpakkingen. Suiker heeft vele namen en verstopt zich vaak in kleine lettertjes. Met halve maatregelen proberen consumenten gezonder te leven: vruchtensap aanlengen met water, toetjes en koekjes met elkaar te delen, enzovoort.
2040: 1,6 miljoen mensen met diabetes
Het aantal mensen met diabetes type 2 stijgt met maar liefst 1100 mensen per week! Suiker is een van de factoren die hieraan bijdraagt. Het Diabetes Fonds is daarom gestart met een landelijke campagne om industrie en winkeliers op te roepen maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Het Diabetes Fonds zegt: toon ambitie en lef. Zet in op productinnovatie met als resultaat een groter aanbod van gezonde producten en meer ruimte in het schap voor suikervrij en suikerarm. Draag een steentje bij aan een gezondere samenleving! We zoeken de dialoog maar wel met de doelstelling dat woorden daden worden. We hebben elkaar hard nodig. Want zonder actie zijn er volgens het RIVM in 2040 in ons land ruim 1,6 miljoen mensen met diabetes! Dit terwijl de zorgkosten van diabetes nu al uitkomen op ruim € 1,7 miljard per jaar!
Maak gezonde keuze zichtbaar
Wij zetten de suikerkleppen deze campagneweken op, maar ik vind dat supermarkten en industrie nu eindelijk eens de oogkleppen af moet zetten. Om de gezonde keuze meer zichtbaar en mogelijk te maken moeten wetenschappers, overheid én industrie gezamenlijk de handschoen oppakken en innoveren. En er zijn al goede initiatieven gestart door voedselproducenten. Zij zijn zich bewust van wat de maatschappij wil: ze durven in suikervrije en suikerarme producten te innoveren en te ondernemen.
Wat zou het mooi zijn als gezonde producten straks in overvloed aanwezig zijn: in de schappen van de supermarkt, op het terras én onderweg op het trein- en tankstation. Want als de industrie en winkeliers niet meer met oogkleppen op lopen, kunnen ook de suikerkleppen in de prullenbak.
Directeur Diabetes Fonds