Sissend gaat het karbonaadje in de pan. Inge staat – schort voor – achter het fornuis. Koken hoort ook bij haar werk als begeleider op een woongroep voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Dan loopt Tim de keuken binnen. 23 jaar, lid van de woongroep en nét thuis. Zijn gezicht staat op onweer.
Tim moet nog echt wennen op de nieuwe dagbesteding. Hij ploft neer op een kruk en vertelt over zijn dag, terwijl Inge het volgende karbonaadje pakt. Als je handen bezig zijn kun je veel beter luisteren. Ze knikt, geeft feedback en roert in de pan terwijl Tim in alle rust zijn verhaal kwijt kan.
Keukenregel
In 2011 begon Philadelphia met een experiment. We nodigden begeleiders uit kritisch na te denken over de regels in de organisatie en de regels die je samen bedenkt. Zo was er op de groep van Tim ooit de regel ingesteld dat bewoners liever niet in de keuken konden komen als er gekookt werd. Voor de veiligheid. Toen de begeleiders die keukenregel nog eens bekeken viel het op hoe vreemd die was. Bij hun ouders thuis liepen bewoners wél gewoon de keuken in. De regel werd geparkeerd en dat leidde tot prachtige, ongedwongen momenten bij het fornuis. Want als kok hoor je de beste verhalen.
Voor de begeleiders op de woonlocatie van Tim betekent het dat ze nu beter en directer contact met bewoners hebben. Zo worden er in de hele sector andere manieren van werken bedacht die zorgen voor meer plezier in je vak en betere zorg. Die ideeën kunnen we beter met elkaar delen. Er zijn namelijk nog te veel zorgprofessionals die te bescheiden zijn over hun werk en hun ervaringen. Een initiatief als de HR Zorg Award kan helpen om best practices voor het vergroten van werkplezier met elkaar te delen en elkaar te stimuleren.
Werkplezier
Het belang van werkplezier moet je niet onderschatten. Regelarme zorg heeft niet alleen gezorgd voor begeleiders met meer lol in hun werk. De cliënten zelf krijgen er betere zorg door. Ze zijn ook meer tevreden, evenals de ouders. Je kunt zelfs stellen dat de hele sector er plezier van heeft. Regelarm kijken en denken heeft ons geholpen om anders met cliënttevredenheid om te gaan en protocollen op een andere manier in te zetten: niet als dwingende regel maar dienend aan het belang van de cliënt.
De vijf genomineerden voor de Nationale HR Zorg Award zijn allemaal begonnen met een initiatief om werkplezier te verbeteren. Op 3 oktober wordt de winnaar bekend gemaakt. Dit werkplezier is ongelofelijk belangrijk, want plezier is – naast natuurlijk je vakbekwaamheid – de kern van je vak als zorgprofessional. Goede zorg kan niet zonder werkplezier en het is een belangrijke reden waarom mensen kiezen voor werk in de zorg, in welke sector je ook werkt. Wat de genomineerden met elkaar gemeen hebben, is dat ze potentieel net zulke game changers zijn als regelarme zorg en een grote impact kunnen hebben op het zorglandschap. Plezier in het werk verandert de zorg.