Vroeger zag je de koekjes op tafel bij de informateur. Nu staan de gezonde snacks en het water zichtbaar in beeld. De gezonde keuze op een bijzonder moment geagendeerd.
Die agendering is nodig. Gezonde voeding is een bewuste keuze, maar nog geen vanzelfsprekende. Dat blijkt wel uit het recente rapport van het RIVM. Het suikergehalte is in alle onderzochte productgroepen gelijk gebleven. De afgelopen jaren zijn vanuit het Akkoord Verbetering Productsamenstelling afspraken gemaakt over het maximumgehalte aan zout, verzadigd vet en calorieën (suikers) in voedingsmiddelen maar er is nog veel werk aan de winkel. Want consumenten willen absoluut wel die gezonde keuze wel maken, zo bleek onlangs uit het onderzoek van ABN AMRO. Maar ook onderzoek van het Diabetes Fonds toont aan dat mensen graag minder suiker willen eten maar men weet niet goed hoe.
De suikerinname wordt véél lager ingeschat dan deze daadwerkelijk is. Gezond ogende producten bevatten tenslotte nog steeds veel verborgen suikers waardoor het lastig is om uit te vinden hoeveel suikers een product bevatten. Nederlanders krijgen anderhalf tot twee keer te veel suiker binnen volgens de richtlijnen van de WHO. Het risico op overgewicht en diabetes type 2 blijft dus direct en indirect vergroot. Werk aan de winkel!
Meer ambitie nodig
De industrie is nog niet erg ambitieus als het gaat om minder suiker in producten. Onbegrijpelijk, want het aantal mensen met diabetes type 2 stijgt. Er zijn gelukkig ook ondernemingen die hun nek willen uitsteken. Het Diabetes Fonds is een campagne gestart met supermarkt EkoPlaza om te laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om lekker te eten met minder suiker. Coca Cola heeft begin maart de suikerhoudende variant van Sprite uit de Nederlandse winkelschappen gehaald. Een voorzichtige stap van deze frisdrankgigant, maar wel een stap in de goede richting. Ook Peijnenburg zet stappen qua productinnovatie en Spa speelt een rol in de agendering en bewustwording. We willen samen werken aan bewustwording, maar we willen vooral dat de gezonde keuze eenvoudig is, onderweg, in het ziekenhuis of in de winkelstraat.
De koplopers verdienen alle steun. Door het stimuleren van innovatie van gezonde producten, door een suikertaks voor die producten die achterblijven en door het gezamenlijk opzetten van PPS-constructies om consumenten andere keuzes te laten maken.
Goed begin
Terug naar de formatietafel. De gezonde keuze staat hier zichtbaar centraal. Laat dat het startsein zijn van een effectief preventiebeleid met een meer ambitieus Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Maar dat betekent wel verder inhoud geven aan de gezonde keuze! Zorg voor maatregelen die wél leiden tot gezonde producten met minder suiker. Om de groei van het aantal mensen met diabetes type 2 te stoppen. Maar bovenal om mensen die gezond willen eten ook daadwerkelijk deze keuze te bieden. Zet in op concrete maatregelen die stimuleren en durf verder te denken dan alleen morgen of overmorgen. Er staat veel op het spel. Voor mensen persoonlijk én voor het Nederlands zorgstelsel, waar jaarlijks 1.7 miljard euro wordt uitgegeven aan de gevolgen van diabetes.
algemeen directeur van het Diabetes Fonds