E-health maakt dat zorg sneller, beter en goedkoper wordt geleverd dan welke vorm van reguliere zorg dan ook. Dicht bij de patiënt. Zonder enig gebouw en gebruik makend van de bestaande infrastructuur.
Als u 40-plusser bent, is de kans groot dat u in uw hippe jaren een ticket via de NBBS naar Thailand of Chili geboekt heeft. Als 40-minner echter kent u de NBBS überhaupt niet. En dat terwijl het bedrijf met haar reiswinkels in iedere Nederlandse stad op een A-locatie vertegenwoordigd was. Niets meer van over.
Hetzelfde lot is andere bezetters van A-locaties in grote steden beschoren. Zo zijn in het centrum van Amsterdam de Beurs van Berlage en ABN AMRO omgebouwd tot congrescentrum en museum, staat V&D leeg en bestaan iconen als RAF voor hifi en Scheltema & Holkema als topboekhandel niet meer.
Straatbeeld
Internet neemt het straatbeeld over daar waar dit goeddeels routinematig handelen betreft. Beter en sneller een KLM-ticket kopen via de computer al kijkend naar een Netflix-serie dan door de regen naar die trage reiswinkel. Meteen je boek bestellen na het lezen van die enthousiaste recensie in NRC. En zo meer.
Ook in de zorg is deze trend gaande, ondanks vertragende wet- en regelgeving en ondanks bureaucratie. Zo levert KSYOS TeleMedisch Centrum als zorginstelling al sinds 2005 zorg aan meer dan duizend patiënten per dag, samen met meer dan elfduizend paramedici, huisartsen en medisch specialisten. Dit gebeurt met behulp van intelligent internet, oftewel: e-health. Het aantal (para)medici groeit fors en de zorg wordt sneller, beter en goedkoper geleverd dan welke vorm van reguliere zorg dan ook. Dicht bij de patiënt. Zonder enig gebouw, maar gebruik makend van bestaande infrastructuur. Inderdaad: vergelijkbaar met Airbnb.
Ziekenhuis
Zo kan uw huisarts u voor uw huidaandoening verwijzen naar het fysieke ziekenhuis. Uw huisarts kan ook naar een TeleMedisch Centrum verwijzen. In zijn rol als zorgverlener maakt uw huisarts een foto van uw aandoening en legt deze via internet op afstand voor aan de dermatoloog in de regio die aan hetzelfde TeleMedisch Centrum verbonden is.
In 75 procent van de gevallen hoeft u niet lijfelijk naar het ziekenhuis terwijl u binnen vijf uur bericht heeft, en niet pas na weken tot maanden wachttijd. U hoeft niet extra vrij te nemen en wordt terstond goed behandeld, tegen een fractie van de kosten. E-health is verworden tot gouden standaard.
Routinematig handelen
Indicatie voor deze zorg is zoals gezegd: routinematig handelen. Ervan uitgaande dat 80 procent routinematig is, weten we via diverse succesvolle voorbeelden dat deze zorg binnen vijftien jaar buiten het huidige ziekenhuis plaatsvindt, dicht bij de patiënt. En hebben we voor de resterende 20 procent van de zorg nog het ziekenhuis nodig? Ik denk het niet. Er is een duidelijke trend dat diagnostische afdelingen, mede door de mogelijkheden die het internet biedt, het ziekenhuis verlaten. Geen laboratorium en geen röntgenafdeling meer binnen dezelfde muren. In plaats daarvan komen ze terecht in laagdrempelige locaties dicht bij de patiënt, bijvoorbeeld in de drogist of supermarkt.
Tegelijkertijd worden operaties door voortschrijding van de techniek meer en meer non-invasief. En worden artsen en patiënten geholpen door zelfdenkende systemen. Deze systemen zijn in staat om op basis van grote aantallen gegevens – big data – zelf diagnoses te stellen en te komen tot medische adviezen. Het is een kwestie van tijd dat deze systemen dit beter doen dan medisch specialisten.
Blijft alleen de beddenfunctie over… Welke kamer vindt u prettiger: die van het ziekenhuis, van het Van der Valk hotel of het Marriott?
Directeur van KSYOS TeleMedisch Centrum