Efficiënter werken zonder aan kwaliteit in te boeten. Kosten besparen en tegelijkertijd betere zorg verlenen. Onmogelijk? Nee. Niet met de inzet van de juiste middelen.
In plaats van te roeien met de riemen die je hebt, tegen de stroom in vaak, kun je ook van koers veranderen en kiezen voor technologische innovatie. De inzet van de juiste technologieën helpt bij het verbeteren van de kwaliteit van de zorg. Iets dat een schijnbare tegenstelling is. Nergens anders dan in de zorg is juist menselijk, persoonlijk contact een van de belangrijkste factoren en technologie lijkt daar ver van af te staan. Maar niets is minder waar; nieuwe technologie is de drager van de kwaliteit in de zorg. Hoe? Doordat juist deze technologieën ervoor zorgen dat er meer tijd vrijkomt voor het daadwerkelijk verlenen van zorg.
Denk bijvoorbeeld aan de vele af te leggen controlerondes gedurende de nacht. Zorgverleners besteden hier een groot deel van hun tijd aan. Ze voelen zich verantwoordelijk voor hun cliënten en controleren daarom regelmatig hoe het met hen gaat. Daarvoor zijn ze vaak genoodzaakt de kamer van de cliënt een aantal keer per nacht te bezoeken. Dan kunnen ze zelf zien hoe het er met de cliënt voor staat en of iemand bijvoorbeeld rustig ligt te slapen.
Nachtdiensten
Vooral tijdens de nachtdiensten is dit problematisch. Doordat gedurende de nacht sprake is van een lagere bezetting dan in de avonduren, zijn zorgverleners de hele nacht in de weer met structurele controles. Niet efficiënt, maar bovendien met een onprettig neveneffect. Maar liefst 5 procent van de cliënten wordt wakker na nachtelijke controlerondes en slaapt daardoor ook onrustiger. De cliënt en zorgverlener komen zo terecht in een vicieuze cirkel: de cliënt brengt onrustig de nacht door, waardoor de zorgverlener vaker komt kijken of het goed gaat. En dit resulteert vervolgens in nog meer loopbewegingen.
Een technologische oplossing als slimme sensoren biedt dan uitkomst. Deze sensoren registreren het doen en laten van cliënten via bewegingsdetectie en laten daarmee de rust en de privacy van de cliënten intact. De zorgverlener kan met behulp van de slimme sensoren een profiel maken waarbij afwijkingen in het gewoontegedrag snel worden opgemerkt. Ook overdag als er al een tijdje juist geen beweging is, waarna automatisch een alarm of een alert volgt. Deze wordt daarbij toegewezen aan de juiste zorgverlener. Slimme sensoren maken bovendien veel minder inbreuk op iemands gevoel van privacy dan bijvoorbeeld camera’s.
Voor de zorgverlener blijft er zodoende tijd over om ook echt zorg te verlenen waar nodig. Om het werk te kunnen doen waar ze met liefde en passie voor hebben gekozen. Een conclusie die draagvlak creëert voor het werken met deze nieuwe technologieën. Onmisbaar voor een succesvolle implementatie. Net als een rotsvast vertrouwen in de nieuwe technologie. Dit ontstaat echter niet zomaar. Iedere organisatie heeft daarbij enkele hordes te nemen. Dat vergt een stapsgewijze aanpak, waarbij het systeem langzaamaan haar meerwaarde kan bewijzen aan alle belanghebbenden. Maar zodra dat het geval is, ervaren zowel cliënt als zorgverlener een hogere mate van kwaliteit in de zorg die ze ontvangen cq verlenen. En dat is tenslotte waar het om draait.
Product Manager Health Care, Ascom