Als de dag van gisteren staat vrijdag 31 mei 2008 in mijn geheugen gegrift. Namens een enthousiast, interdisciplinair team presenteerde ik aan de directeur van Springer Media aan het slot van een tweedaagse in de bossen de plannen voor een nieuwe vaktitel.
Hij luisterde, stelde vragen. Er viel een peinzende stilte… “Je kan er van alles over zeggen, maar niet dat het niet ambitieus is.” Dezelfde reserve ontmoette ik in de boardroom bij de onthulling van de doopnaam, een positionerende metafoor voor leiderschap: “Maar Skipr, dat is niks…!”
Klopt, maar het wordt wel wat. Met het crossmediale concept in combinatie met het nieuwe verdienmodel hadden we een sterke troef – tegenwoordig heet dat killer app – in handen. Dat bleek bij de lancering op 10 december. Tijdens een spectaculair evenement lanceerden we de website, de Skipr daily en het magazine. Plus de Skipr 99. Als klap op de vuurpijl besteedde het NOS-journaal ruim aandacht aan de eerste Skipr-scoop over tientallen parlementariërs en hun nevenfuncties als toezichthouder. In één klap was de nieuwe naam gevestigd. Getuige uitspraken van beslissers stond Skipr meteen als een huis als innovatie in de traditionele vakbladenmarkt.
Joop Zoetemelk-imago
Skipr levert sindsdien elke ochtend bijdragen in het werkproces van steeds meer beslissers in de zorg. Dat blijkt uit de immer stijgende webstatistieken en hebben we in vele toonaarden van u vernomen. In de vakbladenwereld heeft Skipr zich vlotjes een Joop Zoetemelk-imago aangemeten: drie keer op rij genomineerd voor de LOF-prijs, drie keer net niet gewonnen… Eén voor één legden de rivalen in de niche voor beslissers het af. Alleen mijn vorige liefde Zorgvisie blijft fier overeind. Elkaar beloeren, alert blijven, beter proberen te zijn dan de ander, dat is een mooi spel.
Enfin, dames en heren, een verhaal uit de oude doos. Intussen verandert de wereld in steeds rapper tempo en heeft Springer Media het zorgportfolio van Reed Business overgenomen. Inclusief Zorgvisie, de voormalige collega’s van Zorgvisie zijn bij ons ingetrokken. We hebben managementuitgaven – inclusief Lucide, dat voor bestuurders en toezichthouders licht werpt op governance – in een groep georganiseerd. Aan mij de schone taak om daar in samenspraak met de collega’s een sterk portfolio van te maken en u nog beter te bedienen.
Nieuwe hoofdredacteur
Voor de laatste maal groet ik u vanaf deze plek als hoofdredacteur. Soms zult u hier Philip van de Poel, met wie ik aan de wieg van Skipr heb gestaan, en andere keren Ana Karadarevic treffen. Maar vaker nog mijn opvolger Simon Broersma. De nieuwe hoofdredacteur is opgeleid als historicus en rtv-journalist, van vele markten thuis en gezegend met een kritisch doch zonnig karakter. In mijn nieuwe rol blijf ik nauw met hen samenwerken.
U bent altijd mijn inspiratiebron geweest en zult dat blijven. We komen elkaar vast weer tegen.
Voormalig hoofdredacteur Skipr, uitgever