De stap van CZ om de afgesproken tarieven per ziekenhuis inzichtelijk te maken is pure symboolpolitiek, maar verdient wel degelijk navolging. Want iedereen is gebaat bij slimmer datamanagement in de zorg.
Slecht doordachte kritiek én overdreven lof vielen zorgverzekeraar CZ ten deel toen het een lijst publiceerde van de afgesproken tarieven voor een behandeling die onder het maximale eigen risico valt. Inderdaad betreft dit slechts een fractie van het totale aantal behandelingen. Inderdaad zegt zo’n bedrag niets over de totale kosten van een behandelproces, laat staan over de kwaliteit ervan. En inderdaad maakt één zorgverzekeraar nog geen transparantiezomer.
Maar CZ zet wel een trend die moeilijk te keren is voor zorgbestuurders en verzekeraars. Dat is waarschijnlijk minder een kwestie van politiek dan van praktische toepassingen. Het publiceren van de tarieven is dankzij zorgstandaarden en uniforme definities haalbaar geworden. Steeds meer ziekenhuizen passen business intelligence toe en benutten moderne datamanagementsystemen. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de kenniskloof wijd en diep is. Zorgverzekeraars investeren een veelvoud van de ziekenhuizen in menskracht en systemen als het gaat om datamanagement.
Bruikbaar publiceren
De reacties op de publicatie benadrukken dat tarieven openbaar moéten worden gemaakt. Maar dan wel bruikbaar, wil ik daaraan toevoegen. Juist de enorm toegenomen hoeveelheid beschikbare data heeft het risico dat de zorgconsument door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer ziet. Maatschappelijk relevante data blijft dan het exclusieve bezit van de sector en van professionals. Dat is niet wenselijk.
Ziekenhuizen en zorgverzekeraars staan vaak lijnrecht tegenover elkaar, maar vinden elkaar op dit punt. Zij zouden, al dan niet onder druk van toezichthouder of politiek, data op nationaal niveau moeten delen en deze op een toegankelijke en uniforme wijze presenteren. Ook hier zou een marktgedreven online platform de sleutel kunnen zijn om betere voorlichting te geven aan patiënten.
Verzekeraars staan meer bekend als kille rekenaars dan als voorvechter van het consumentbelang, maar kunnen met deze tools daadwerkelijk hun maatschappelijke relevantie aantonen. Ziekenhuizen kunnen op hun beurt hun meerwaarde tonen in specifieke behandelingen en daarmee hun kostenstructuur onderbouwen. En dat is winst voor iedereen.
Manager business intelligence en zorgfacturatie bij PinkRoccade Healthcare