Patiënten zijn blij met allerlei handige apps waarmee zijn hun zorg kunnen monitoren en regelen. Ruim de helft van de medisch specialisten heeft pilots gedaan met e-health-toepassingen. Het voordeel van e-health heeft echter ook een nadeel: het levert een schat aan informatie op waar nog weinig gebruikers de volle waarde uit weten te halen.
Onlangs verscheen de e-Health-monitor 2015, een onderzoek van Nictiz en het NIVEL in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Daarin staat, naast de bovenstaande bevindingen, onder meer te lezen dat meer mensen graag zelf via internet of met een mobiele app gegevens bijhouden over hun activiteiten, doktersbezoeken of behandelingen. Volgens de onderzoekers is dit een interessante ontwikkeling gezien het pleidooi van Patiëntenfederatie NPCF en van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg voor een persoonlijk gezondheidsdossier (PGD). Het is daarom belangrijk dat zorgorganisaties zich voorbereiden op de veranderingen die dit met zich meebrengt.
Het PGD verzamelt, verwerkt en presenteert patiënten- en cliëntengegevens en verrijkt deze met data uit persoonlijke apps en wearables. Zo zijn de zorggegevens altijd in het juiste formaat beschikbaar, overal waar zorgverleners en -gebruikers samenkomen. Het PGD geeft zorgverleners diepgaande kennis van de individuele patiënt, ook als deze pas voor de eerste keer bij hem of haar komt.
Integratie
Het PGD kent veel voordelen, maar deze kan men alleen benutten als de onderliggende structuur op orde is. Er moet integratie mogelijk zijn tussen ICT-systemen en zorginformatiesystemen. De bescherming van privacy en gegevens moet op orde zijn. De grootste uitdaging die e-health met zich meebrengt is echter de enorme hoeveelheid data die het vergaart, ook wel Big Data genoemd. In het PGD komt een overvloed aan informatie samen uit allerlei persoonlijke apps (m-mealth) en verschillende zorginformatiesystemen (e-health). Dit is een dikke, ondoorzichtige brij die vloeiend en helder moet worden om er waarde uit te putten. Dat vraagt om een flinke investering in een systeem voor Big Datamanagement en -analyse. Dit moet alle gegevens verzamelen, samenvoegen, doorzoeken, delen, visualiseren en analyseren, en de conclusies veilig op elke werk- en zorgplek toegankelijk maken, alleen voor diegenen die daar de rechten toe hebben.
De implementatie van zo’n systeem is ingrijpend, zowel voor het budget als voor de processen en de mensen die daarmee werken. Toch is deze investering meer dan de moeite waard. Big Data-analyse biedt namelijk zekerheid over de toekomst, waar traditionele data-analyse hooguit waarschijnlijkheid bood. Hoe vollediger de waarneming, hoe vaker men met zekerheid conclusies kan trekken. Big Data-analyse is de meest volledige waarneming die er is. Het kan alles zien, terwijl traditionele data-analyse alleen steekproeven neemt. Zo realiseert Big Data het adagium voor goede en goedkope zorg in de toekomst: voorkomen is beter dan genezen.
Marketing & Development Manager Healthcare bij Ricoh International