Dingen doen die indruisen tegen je vakmanschap, tegen je kennis je ervaring en overtuigingen. Dat vragen zorgverzekeraars van zorgverleners. Dat kost werkplezier en levert nodeloos slechtere zorg.
Niet zo lang geleden hadden zorgverzekeraars relatiebeheerders die zorgverleners contracteerden. De relatiebeheerders zijn vervangen door inkopers. Met inkopers kwam een regiment toeters en bellen mee, zoals de Amerikaanse inkooptechnieken: ‘Je bent een sufferd als je een cent te veel betaalt’ en ‘Veel meer druk zetten op die prijzen!’.
Waardetoevoeging
Vanuit Lean-perspectief is dat de dood in de pot. Volgens Lean denken en doen gaat alles om waardetoevoeging voor de klant. Dat doe je in coöperatie. Als je in Japan, waar Lean vandaan komt, in onmin raakt met degene met wie je een contract afsloot, kom je opnieuw bij elkaar en ga je hercontracteren. Kennelijk was een van de partijen niet in staat om naar de bedoeling van het contract te handelen. Wij sturen er juristen op af, om te claimen. Volgens Lean-perspectief werk je als leverancier en afnemer permanent samen om permanent betere diensten te verlenen voor de klanten. Telkens slimmer met klantwaarde als uitgangspunt en jawel, met kostenreductie als resultaat.
Hoopgevend
Ondanks alle argwaan rondom de proeven die Zilveren Kruis onderneemt, is het hoopgevend dat Zilveren Kruis nu experimenteert bij de eerste lijn met geïntegreerde teams georiënteerd op wederzijds begrip, samen bouwen en relatie, vanuit respect voor het vakmanschap van de zorgprofessional. Samen op zoek naar hoe de patiënt het best geholpen wordt. Deze werkwijze mochten wij van Zilveren Kruis eigenlijk al lang verwachten. Want Zilveren Kruis propageert intern al jaren Lean, alleen was ‘inkoop’ daar nog niet mee opgelijnd.
Vlekje
Laten wij dit hoopvolle perspectief voor ogen houden en laat het waar blijken! Dan gaan wij weer samen naar steeds betere zorg en poetsen we in een volgend stadium dat vlekje weg dat verzekeraars alleen verstand van verzekeren hoeven te hebben en niet de waakhond mogen zijn voor kwaliteit en kwantiteit van zorg. Dit hoort elders. Niet bij verzekeraars.
Mauk van Heemstra, met Pien van Langen, Directeur Stichting 1ste Lijn Amsterdam