Je krijgt maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Met die wijsheid in mijn achterhoofd loop ik altijd een zorginstelling binnen.
Zit er iemand achter de balie? Word ik vriendelijk te woord gestaan of ziet de baliemedewerker mij niet staan omdat ze aan de telefoon zit of met een collega aan het praten is? En: hoe ziet de inrichting er uit? Zou ik hier zelf willen wonen of één van mijn familieleden, vraag ik me af. Het kan zijn dat zo’n eerste indruk niet erg goed is. Betekent dit dat de hele instelling dan niet op orde is? Dat er iets schort aan de kwaliteit van zorg, de cultuur, de bejegening, de waarden? Nee natuurlijk niet, maar ik ga wel op een andere manier mijn gesprek in.
Als bestuurder zeg ik: alles in de instelling moet gericht zijn op de cliënt, dus zorg ervoor dat ook die eerste indruk goed is. Uit veel belevingsonderzoeken blijkt bejegening en oprechte aandacht voor de cliënt als belangrijkste factoren naar voren te komen. Ik kom tot deze ontboezeming omdat het de Week van reflectie is, een mooi en terecht initiatief. Dit jaar wordt de zorg opgeroepen om met elkaar in gesprek te gaan over wat goede zorg is, wat zijn de ervaringen van collega’s met goede zorg, wat betekent reflectie voor u?
Bewust stilstaan
Even niet meer zo hard rennen, smartphone uit, laptop dicht. Met elkaar bewust stilstaan bij wat ons uit de slaap houdt: ethische kwesties, dilemma’s. Ik hoop dat ook de verpleegkundige en verzorgende adviesraden (VAR’s) meedoen door bijvoorbeeld het organiseren van reflectiebijeenkomsten. Steeds meer instellingen hebben een moreel beraad, waar op regelmatige basis het gesprek wordt gevoerd. Het gaat niet om de oplossingen, maar om vanuit verschillende disciplines en perspectieven te praten over ethische vragen. Er is steeds meer behoefte aan dit soort gesprekken. In V&VN Magazine hebben wij al ruim een jaar de rubriek Dilemma. Een goed gelezen en gewaarde rubriek waar de Bestuurscommissie Ethiek bij betrokken is.
Kentalis, waarvan ik bestuurder ben, heeft een commissie Kenthiek die bijeenkomsten over ethische dilemma’s organiseert en moreel beraad op afdelingen ondersteunt. Zo worden dilemma’s bespreekbaar gemaakt en voelen medewerkers zich gehoord en gesteund in de veelal moeilijke afwegingen die gemaakt moeten worden. Ik hoop dat het niet alleen bij een Week van de reflectie blijft, maar dat die week ons extra stimuleert permanent ons moreel kompas gericht te houden door de rest van het jaar tijd te nemen voor reflectie. Als we hier met elkaar in slagen dan krijgt de menselijke maat in de zorg meer betekenis.
Voorzitter V&VN
—————————–
Deze week vindt de Week van de reflectie plaats. In dit kader vinden allerlei activiteiten in heel Nederland plaats. Deze week is een initiatief van AnneMarie Bloemhoff en Jack van Raay, oprichters van de Communicatie Company.