Tweede Kamerlid Lea Bouwmeester wil dat artsen meer gaan skypen met hun patiënten. Dat is nog eens goed nieuws voor de patiënt en zijn arts.
Volgens de PvdA’er is het zorgsysteem vastgeroest in de wereld van dertig jaar terug. Daar heeft ze gelijk in. Destijds moest de patiënt voor zijn medische klachten een afspraak bij de dokter maken óf hij kwam thuis langs. Dat laatste heb ik overigens zelf nog meegemaakt. Tot op de dag van vandaag begrijp ik niet waarom die vorm van persoonlijke aandacht uit ons zorgstelsel verdwenen is. Gelukkig kunnen we gaan videobellen, hoewel Lea om wat voor reden dan ook dus liever skypen als verzamelnaam gebruikt. Dat is overigens niet zo netjes tegenover leveranciers die veel tijd en energie steken in kwalitatief hoogwaardige video-ontmoetingen tussen mensen. Wat mij betreft is dat skypen, net als whatsappen, sowieso geen beste suggestie voor de zorgsector. Patiënt en arts wensen – ja, eisen! – immers waterdichte privacy. Vandaar dat veilig videobellen wél een prima idee is. Het is makkelijk in gebruik, scheelt iedereen zeeën van tijd en je kunt je behandelaar scherp zien én hij jou.
Videoconsult als alternatief
In elkaars nabijheid een persoonlijk gesprek voeren overtref je natuurlijk niet met videobellen. Dat is waar. Maar al het gedoe voor een consult van tien minuten neem je in één keer weg. Reizen, parkeren, (lang) wachten tot je aan de beurt bent, halve dag vrij nemen… dát ben je liever kwijt dan rijk. Wil jij met je blessure of andere aandoening in de auto of op je fiets stappen om van je dokter alleen maar te horen dat je rust moet nemen? En dan heb ik het nog niet eens over beduidend zwaardere aandoeningen. Volgens mij zijn er genoeg patiënten die hun gemak laten meewegen in de keuze voor de behandelkamer op afstand, oftewel veilig videobellen in eigen huis. Helaas vinden (té) veel behandelaars video maar niks. Voor hen gaat er niets boven een persoonlijk consult vanuit de eigen praktijk. Zelf patiënten bezoeken lijkt immers iets uit een ver verleden. Dat was toen een goed alternatief, naast het praktijkconsult. De innige band tussen de arts en zijn vervoermiddel is inmiddels weg. Wat is ervoor in de plaats gekomen?
Na een ontmoeting met Lea en het horen van haar ideeën over skypen ben ik gaan kijken waar nu de crux zit. Wordt het alternatief voor een consult gemakshalve skypen genoemd? Omdat behandelaars een videoconsult te technisch en complex zouden vinden? Iedereen kan toch skypen? Ja, consumenten wel. In de werkomgeving wordt echter Skype4Business gebruikt. Dat heeft de patiënt thuis níét en het praat niet met zijn Skype thuis. Daar is toch echt een aparte dienst voor nodig. Het Kamerlid slaat de plank hier dan ook behoorlijk mis. Terwijl menig patiënt bereid is videobellen met zijn arts te overwegen, blijft de medische wereld zelf de remmende factor.
Dokter Google
Wordt er wel écht geluisterd naar de behoeften van consumenten? Veel van hen hebben, voor een doktersafspraak, allang even Dokter Google geraadpleegd. Het enige dat ze nodig hebben is een behandelplan dat ze geneest. Maar Dr. Google is toch onbetrouwbaar? Welnee, dat geldt voor sommige websites die je ermee vindt. Het gaat om de bron. Zorgaanbieders kunnen ook linkjes plaatsen. Kortom, eerst even Googlen is best een goed idee. Ook YouTube is makkelijk te raadplegen en ‘leest’ voor de meesten lekkerder dan de’ouderwetse folder, en ook het vernieuwen van de informatie is een fluitje van een cent. Voor degenen die even afgehaakt waren bij waarom Skype geen goed idee is, heb ik het volgende YouTube-filmpje. Dit laat zien hoe een goed idee na één minuut onwerkbaar blijkt, nota bene in een rechtbank. Je ‘hoort’ de tegenstanders, die toch al tegen de inzet van techniek waren, meteen en masse ‘zie je nou wel’ roepen. Een verschil in perceptie?
Google voor de grap even op zorgsector laat 6,1 miljard liggen. Dat bedrag weerspiegelt meer dan alleen dat de patiënt goedkoper uit is. Het scheelt ook dure zorgstenen, in de vorm van spreekkamers, parkeerruimte en wachtkamers – die kosten een vermogen! Mag ik dan zeggen dat de Raad van Bestuur van ziekenhuizen, en niet alleen de huisarts, dit ook zou moeten willen? Maar uiteraard zijn het niet de specialisten en hun bazen die bepalen langs welke weg er wordt gecommuniceerd. Het is de patiënt die de toekomst van de zorg bepaalt. En juist daardoor is videobellen een mogelijkheid die realiteit aan het worden is. De marktwerkingreus zet weliswaar kleine, maar zekere stapjes. Dat kan geen lobbyist, zorgverzekeraar of zorgaanbieder afremmen. Punt uit. Zelfs als de woordkeus van een betrokken Kamerlid niet helpt bij het realiseren van een steeds verfijndere digitale dokter.
Practice Lead e-health VisionsConnected