Zorg en ICT zijn voorbestemd voor elkaar. Je kunt het ook minder poëtisch zeggen, ze zijn tot elkaar veroordeeld. De relatie kan soms stroef zijn, met flinke spanningen en soms geknetter hier en daar. Aan de andere kant geldt wat ook voor de meest succesvolle verhoudingen geldt: opposites attract. Als beide open staan voor elkaar en gewoon iets minder zeuren, komt het best goed.
Vanuit de ICT ben je snel geneigd om een technologische oplossing te zoeken voor bepaalde uitdagingen in de zorg. Met innovatieve technologieën valt namelijk veel winst te boeken in efficiency, transparantie, kostenbesparing en cliënt- en patiëntgerichtheid. Vanuit de zorg kijkt men nog wel eens sceptisch naar al dat technologische geweld. “Leuk dat het allemaal kan, maar het gaat toch om de zorg?”
Een goede mediator bekijkt beide zijden van het verhaal. Laten we vaststellen dat de zorg technologie echt nodig heeft. Je kunt wel blijven roepen dat het gaat om de menselijke maat, dat zorg betekent handen aan het bed en aandacht voor de patiënt en cliënt. Maar als je niet de processen daaromheen automatiseert, slimme oplossingen voor informatisering omarmt en blijft vernieuwen, dan zijn er voor jouw instelling straks geen patiënten, cliënten of bedden meer. Je moet mee als zorginstelling.
Ze snappen het weer niet
Anderzijds heeft ook niet alles wat technologisch beschikbaar is, echt toegevoegde waarde voor de zorgpraktijk. Soms schiet de innovatiedrang door. Je kunt als ict’er wel het nieuwste van het nieuwste binnen brengen, maar als medewerkers dat veel te ingewikkeld vinden, dan blijft het ongebruikt. Dan kun je wel klagen dat ‘ze het weer niet snappen’, maar in termen van vernieuwing doe je dan een stap terug in plaats van vooruit. Denk aan wearables en Internet of Things-achtige toepassingen waarmee continu op afstand data van patiënten worden verzameld. In principe mooie oplossingen om de zorg gerichter en persoonlijker te maken en nodeloze bezoekjes te voorkomen. Maar dat brengt weer zo’n enorme datastroom op die nauwelijks behapbaar is voor een zorgverlener.
Het gaat dus om de balans. Belangrijk is om te vernieuwen met visie, met beleid. Niet blind varen op technologische mogelijkheden, maar wel gebruik maken van nieuwe, relevante ict waar de organisatie iets aan heeft, waar medewerkers mee uit de voeten kunnen en waar de patiënt beter van wordt. Kies je bijvoorbeeld voor de inzet van wearables, zorg dan ook voor een dashboard waar alle data samenkomt en waar je direct de afwijkingen ziet. En zorg ervoor dat opvolging geregeld is.
Ergernissen in een relatie
U weet wat op 1 staat als het gaat om ergernissen in een relatie? Slecht naar elkaar luisteren. Gelukkig zijn er het hele jaar door relatiebijeenkomsten waar zorg- en ict-partners naar elkaar kunnen luisteren. Op 8 oktober in Media Plaza in Utrecht bijvoorbeeld: Mobile Healthcare Congres. En begin april is er alweer Zorg & ICT.
Directeur sales en marketing bij Winvision