Eind juni vond het slotsymposium plaats van het PGD Kader 2020 project van patiëntenfederatie NPCF. Belangrijk onderdeel van het symposium was de waarde voor investeerders in een PGD, speels benoemd als de ‘woestijn van businessmodellen’.
Om iets zinnigs te kunnen zeggen over een business case, moet duidelijk zijn wat er onder een Persoonlijk Gezondheids Dossier (PGD) wordt verstaan. Uit definitie van de NPCF blijkt dat het een levenslang hulpmiddel is, dus van wieg tot graf, met verschillende geïntegreerde digitale diensten die voor specifieke activiteiten rondom gezondheid en zorg inzetbaar zijn. Er moet dus een onderscheid zijn tussen een levenslang PGD-platform dat een vruchtbare voedingsbodem biedt voor tal van PGD-functies die gedurende de loop van een leven kunnen worden gebruikt.
Meetinstrument
Return on Investment wordt vaak gebruikt als het meest kwantitatieve meetinstrument voor de business case. Onderzoek samen met MIT wijst echter uit dat de ROI voor digitale investeringen vrijwel nooit gebruikt wordt om de investeringsbeslissing te onderbouwen, simpelweg omdat het type projecten zich hier slecht voor leent.
Bij een PGD-platform kijken we naar een echte transformatieve investering, één die de basis legt voor een andere manier van samenwerken met de inwoner om een betere gezondheid te bewerkstelligen. Bij een dergelijke investering in een breed platform kan op voorhand geen sluitende business case worden gepresenteerd. Het is een strategische beslissing die verdere initiatieven mogelijk maakt. In het geval van het PGD kom je niet verder dan een maatschappelijke business case.
Pilot
Voor het ontwikkelen van PGD-functies past een aanpak zoals die door venturecapitalists wordt gebruikt. Op voorhand is niet duidelijk wat de opbrengst van een PGD-functie zal zijn. Dit inzicht wordt verkregen door op beperkte schaal een pilot uit te voeren en hierbij goed naar de effecten te kijken. Wordt het niks, dan kun je tegen beperkte kosten uitstappen. Wordt het wel wat, dan weet je hoe je de prestatie-indicatoren voor de uitrol moet inrichten en welke waarde je met het initiatief kunt creëren. Dan is een business case ook snel opgesteld.
Gezonder
Voor het PGD-platform is een brede investering nodig die vanuit publiek belang wordt getrokken. De verschillende functies op een PGD zijn prima via de ondernemende instelling van zorgaanbieders, professionals, verzekeraars en andere private partijen in te vullen. Deze combinatie noemen we een hybride businessmodel. Dat doet recht aan de hybride vorm van het PGD: iedere Nederlander zal gebruikmakend van een vaste basis zijn eigen persoonlijk gezondheidsinformatiesysteem samen kunnen stellen, al naar gelang zijn of haar behoeften. Hoe beter partijen in staat zijn in de behoeften van de gebruikers te voorzien, hoe gelukkiger de inwoners en hoe gezonder de business case.
Robert Stegwee
Bedrijfsinformatiekundige Capgemini Consulting