Dat technologie een grote rol gaat spelen in de noodzakelijke veranderingen in de zorg, zal voor velen van u geen verrassing zijn. In mijn optiek zal dit zelfs dé manier zijn om patiënten meer te laten participeren en daarmee de zorgvraag en toenemende zorgkosten te kunnen beteugelen. In het Antonius Ziekenhuis hebben we onderzoek gedaan naar het inzetten van een smartphone-applicatie om patiënten zelf hun medicatie bij te laten houden.
Ook onderzoeken wij op dit moment het gebruik van Skype-varianten bij gesprekken met patiënten, het gebruik van serious games als interventie en het voeren van een Whatsapp-spreekuur om patiënten beter van dienst te kunnen zijn. Als ik het echter met collega-zorgverleners heb over de toekomst van de zorg, met apps, smartphones en wearables, krijg ik vaak veel commentaar: “Jaja, erg leuk, maar mijn patiënten snappen dat niet.” Of: “Kom maar eens kijken bij ons op de afdeling met al mijn geriatrische patiënten”. Nou is het algemeen bekend hoeveel ouderen online zijn, maar geldt dat dan niet voor de patiënten bij ons in het ziekenhuis? Dat is niet het beeld dat ik had.
Duidelijkheid
Om daar duidelijkheid over te krijgen, besloten we dit in ons ziekenhuis te gaan onderzoeken. We zijn alle opgenomen patiënten van ons ziekenhuis langs gegaan om te vragen of ze in het bezit waren van een smartphone, tablet, laptop en/ of desktop. En als ze op een van deze positief antwoordden, of ze ook een cijfer tussen 1 en 10 konden geven over hoe goed ze daarmee om konden gaan, zodat we hiervan ook een beeld kregen.
De resultaten logen er niet om. 57 Procent van de opgenomen patiënten was in het bezit van tenminste een smartphone of een tablet en maar liefst 89 procent had tenminste één van de vier devices. De gemiddelde leeftijd van de groep met tenminste een device was daarbij 61 jaar, variërend van 22 tot 91 jaar. Zij gaven zichzelf gemiddeld een 7 voor het bedienen van deze devices. Deze cijfers sterken ons, en hopelijk ook u, in onze overtuiging dat het inzetten van technologie op dit moment zeker voor de helft van de opgenomen patiënten opportuun is.
Excuus
Meer dan de helft van de patiënten heeft een mobile device en kan er prima mee omgaan. Het excuus: ‘dat snappen mijn patiënten niet’ is in ons ziekenhuis daarom geen argument meer. De resultaten van ons onderzoek, halen een drempel weg om technologie in te zetten om patiënten beter te laten participeren in hun behandeling.
De reactie van een van onze patiënten wil ik u niet onthouden, ter illustratie hoe ouderen hun mannetje staan in de digitale wereld. Een mevrouw van 86 jaar: “Jazeker, ik heb een iPad. Hoe goed ik daarmee om kan gaan? Tja, wat zal ik zeggen. Mijn zoon was vorige week op vakantie met de kleinkinderen. Nu heeft hij me een aantal foto’s gestuurd en die komen in mijn junkmail-folder. Ik weet niet hoe ik ze daaruit krijg…” (We hebben haar een 8 gegeven).
Ziekenhuisapotheker bij Antonius Ziekenhuis in Sneek en Emmeloord