Himss 2015 in Chicago is weer voorbij. Himss is met 40 duizend deelnemers het grootste internationaal event voor iedereen die iets te maken heeft met IT in de zorg. Je kijkt je ogen uit en een belangrijke vraag is: Welke boodschap moet je als Nederlandse deelnemer of ziekenhuis mee naar huis nemen? Ik doe een poging om antwoord te geven.
Er is in de Verenigde Staten een heilig geloof dat technologie de oplossing is voor de vele uitdagingen in de zorg. In nagenoeg alle presentaties kwam naar voren dat zonder papier, met een stage 7 EPD-implementatie, met data-analyse en dergelijke de zorg beter en goedkoper gaat worden. Voor mij staat vast dat technologie veel meer kan en moet bijdragen met betrekking tot de zorg in Nederland. Vast staat echter ook dat een EPD geen patiënten geneest. Nederlandse ziekenhuizen halen op dit moment (nog) niet de waarde uit de EPD businesscase. In mijn visie moet dit snel gebeuren, waarbij het belangrijk is om de gedachte vast te houden dat techniek zonder de mens geen waarde heeft. Of zoals één van de titels van een internationaal KPMG-onderzoek aangeeft: ‘Value Walks’.
Grote markten
IT voor ziekenhuizen ontwikkelt zich steeds meer van een lokale in een internationale business. De investeringen in productontwikkeling zijn zo groot geworden dat het voor IT-leveranciers steeds noodzakelijker wordt om de dekking en marges uit meerdere landen en grote markten te halen. De device markt was al heel internationaal, de EPD-leveranciers zijn hun mondiale avonturen verder aan het uitbouwen en de data en clinical analytics oplossingen zijn van plan global te gaan. Nuance is wel dat hoe klein we als Nederland ook zijn we gelukkig veel innovatieve partijen hebben op gebied van de zorg waar de VS van kan leren.
De trend dat er een verschuiving gaande is van tools naar content naar engagement zet dit jaar verder door. Je ziet het gewoon aan het aantal leveranciers op een bepaald onderwerp. Een paar jaar geleden waren het vooral de EPD-leveranciers die het instrument EPD aanprezen. Dit jaar ging het vooral over de content in het EPD en de waarde voor de patiënt en zorgprofessionals. Opvallend is het stijgende aantal content gerelateerde Data Analyse leveranciers – meer dan tweehonderd. Het punt van het vergroten van patiëntenengagement is nog veelal een belofte (onder meer gebruik persoonlijke gezondheidsdossiers, self-management, applied gaming). Mijn verwachting is dat het thema patiëntenengagement en het direct daaraan gerelateerd consumentisme van de zorg zeer dominant aanwezig zal zijn volgend jaar. Nederlanders: let heel goed op deze ontwikkeling! Wie zijn de opkomende grote zorgaanbieders? Zijn dit Google, Apple en/of moeten we het zoeken in de hoek van retailers als Wallmart?
Tot slot: de ziekenhuizen in Nederland zijn in 2015 volop bezig met het selecteren, implementeren en het echt leren gebruik te maken van EPD’s. De impact van EPD-implementaties op ziekenhuizen zijn op dit moment enorm. Als land zijn we op het gebied van de EPD’s nog niet uit de zogeheten tool-fase. Op het gebied van delen van zorgdata en data analytics loopt Nederland achter op de VS maar ook op het Verenigd Koninkrijk. Er is op dit gebied nog veel te winnen. Op het gebied van patiënt engagement staat Nederland net als de VS nog in de kinderschoenen. Zou het niet prachtig zijn dat wij daar als land hiermee voorop gaan lopen in de wereld. De tools hiervoor zijn aanwezig in Nederland. Belangrijk is echter wel om hiermee goed om te gaan. Immers: ‘A fool with a tool is still a fool.’
De belangrijkste onderwerpen van de HIMSS 2015 zijn onderwerp van gesprek tijdens de Skipr Himss Highlights 2015 die Skipr op 29 mei houdt.