Er gaat bijna geen dag voorbij of een nieuwe e-health oplossing of wearable passeert de revue. Om dokter en patiënt meer centraal te stellen bij de ontwikkeling, bedachten we onze ‘lampenkapsessies’.
Ik geloof de dokter op zijn woord. Hij heeft ervoor doorgeleerd, dus hij weet waar hij over praat. Hij laat me folders zien, ter ondersteuning van zijn verhaal. Hij wijst me op de belangrijkste zinnen en als het even stilvalt, geeft hij me een geruststellende glimlach. Hij had zijn plan al uitgeschreven voor ik binnenkwam, dus hij heeft er goed over nagedacht. Hij ziet er bovendien heel betrouwbaar uit. En toch mis ik iets.
Tegenover me zit dermatoloog dr. Rutger. van der Waal van Tergooi Ziekenhuis. We praten niet over mij. Gelukkig mankeer ik niks. We praten over de toekomst van zijn vak, de dermatologie. Ik ben een zorgfuturist van FocusCura en luister geïnteresseerd naar de dokter die zijn patiënten wil aanbieden om hun huidproblemen soms ook op afstand in de gaten te houden.
Beter beeld
De argumenten van de dokter zijn duidelijk. Als de patiënt op afstand meedenkt en meekijkt, krijgt hij waarschijnlijk een beter beeld van de ontwikkeling van de aandoening. Dan kan hij actie ondernemen zodra dat nodig is in plaats van tijdens de geplande controle. Bovendien hoeven patiënten niet onnodig naar het ziekenhuis te komen als er niets aan de hand is.
Onze ThuisMeetApp maakt het mogelijk dat een patiënt vanuit huis zijn waarden zoals fysieke metingen, antwoorden op een vragenlijstje of beelden naar de dokter. De dokter kan op afstand de waarden inzien en eventueel direct een videoconsult starten via PatientHub wanneer er iets aan de hand is. Zo creëren we met behulp van ‘koude’ ICT samen een virtuele kliniek die de warme zorg van de toekomst kan bieden omdat de dokter meer tijd overhoudt voor die patiënten die deze extra aandacht in de spreekkamer nodig hebben.
Lamp
Maar voordat we voor het Tergooi de Teledermatologie 2.0 kunnen ontwikkelen, wil ik snappen wat er tussen dokter en patiënt gebeurt. Het liefst zou ik zien hoe het er aan toe gaat in de spreekkamer van de arts, zonder de situatie te beïnvloeden. Als een lamp in de hoek van de kamer.
Een week later loop ik door de gangen van het Tergooi Ziekenhuis in Blaricum, onderweg naar dr. Van der Waal op de afdeling Dermatologie. Ik word welkom geheten met een glimlach. Zou ik die glimlach missen als ik me thuis liet monitoren? Bij het spreekuur neem ik na introductie plaats als aandachtig toehorende ‘lampenkap’.
Rode plek
Een man komt binnen met een vraag over een ruwe, rode plek op zijn hoofd, daar waar ooit zijn haar groeide. De plek wordt bestudeerd, waarna de patiënt het advies krijgt om de ontwikkeling van dit plekje zelf in de gaten te houden en op een vervolgafspraak verslag uit te brengen. Die dag krijgt ongeveer een kwart van de patiënten het zelfmonitoringsadvies voorgeschreven.
“Wie zit daar eigenlijk mee te schrijven?”, vraagt een patiënt. “Dat is een partner uit de zorg”, antwoordt de dermatoloog”, met wie we ontdekken of we u ook vanaf thuis kunnen monitoren.” “Gaan we dan met elkaar Appen?” “Zoiets.” Ik houd een oogje in het zeil, maar dan op afstand.” Aan het eind van het consult loopt de patiënt de spreekkamer uit: “Nou tot op de volgende controle, dokter. Of nee. Tot op de App!”
Pilot
We besluiten in maart te beginnen met een pilot voor patiënten met Actinische Keratosen, een voorloper van huidkanker. Door de ontwikkeling van hun huidafwijking op afstand te monitoren, wordt het eenvoudiger om de juiste zorg op het juiste moment te leveren en kan wellicht een aantal ziekenhuisbezoeken worden voorkomen.
Ruben de Neef
Zorgfuturist eHealth bij zorginnovatiebedrijf FocusCura en alumnus van het ontwikkeltraject Talent for Care. Het is zijn wens om de toekomst van de zorg met lef te vormen. Eerder deed hij daarvoor onderzoek naar de toekomst van wearables en mogelijkheden in de eerste en tweedelijnszorg. Momenteel helpt hij artsen en zorgorganisaties bij het opzetten van hun virtuele kliniek door het in co-creatie ontwikkelen van e-health-programma’s met de ThuisMeetApp en PatientHub.