Ik denk dat zo onderhand iedere organisatie innovatie hoog op de agenda heeft staan. Iedereen ziet de noodzaak, maar de grote vraag is wat innovatie is en hoe je moet innoveren.
Om te beginnen is innovatie niet iets wat je alleen kunt doen, zelfs niet als grote organisatie. Dat geldt zeker voor de zorg. Vernieuwen kan alleen als er intensief wordt samengewerkt tussen zorginstellingen en bedrijven. En dat de mensen die daar werken zelf kunnen zien om wat voor soort vernieuwingen het gaat.
Dat is ook reden waarom het Meander Ziekenhuis samen met ons en een aantal andere IT-leveranciers een innovatiecentrum heeft opgericht. Het is een omgeving waarin zorgorganisaties en vooral ook hun medewerkers informatie kunnen krijgen over de vernieuwingen die met behulp van technologie mogelijk zijn. Belangrijker nog is dat zij inspiratie opdoen en zélf met innovatieve ideeën komen.
Lange weg
Natuurlijk vindt er momenteel voortdurend vernieuwing plaats in de zorg. Maar als je ziet wat technologie mogelijk kan maken en wat er daadwerkelijk gebeurt, is er nog een lange weg te gaan. En we vinden het cruciaal samen met elkaar te kijken hoe die mogelijkheden vertaald kunnen worden naar innovaties voor een specifieke organisatie of zorgtoepassing en hoe deze dan concreet vorm moeten krijgen.
Uitdaging
We zijn er van overtuigd dat technologische ontwikkelingen die nu in volle gang zijn, zoals wearables en het Internet of Everything, ongekende mogelijkheden bieden voor de zorg. Denk aan de arts in real-time voorzien van de belangrijkste informatie over zijn patiënt, bijvoorbeeld door een wearable van de patiënt uit te lezen. Maar dit lukt in de praktijk alleen als het achterliggende proces en de veiligheid helemaal op orde zijn. Zorgen dat die informatie ook inderdaad real-time beschikbaar komt en hoe die informatie op een zinvolle manier gepresenteerd wordt, is daarom nog echt een uitdaging.
Flinke stappen
Zorg op afstand is een andere ontwikkeling waar al lang over gepraat wordt en waar nu flinke stappen gezet worden. Zo heeft een videoconsult door een arts dezelfde status gekregen als een fysiek consult, althans voor deze consulten geldt nu hetzelfde tarief. Alleen dat al neemt barrières weg en zorgt ervoor dat meer artsen bereid zijn om deze e-health-mogelijkheid te bestuderen en te testen. Met alle prachtige technologische ontwikkelingen zien we dit soort financiële valkuilen nog wel eens over het hoofd.
Onwil
Zo stond onlangs in de Volkskrant een artikel over hartcontrole op afstand. Investeringen in de apparatuur bleken niet vergoed te worden en doordat de controle niet in het ziekenhuis zelf plaatsvond, daalden de inkomsten voor het ziekenhuis flink. In het artikel werd verder opgemerkt dat veelbelovende pogingen van technologiebedrijven om apparaten voor zorg op afstand in te voeren, zijn stukgelopen op de onwil van specialisten en ziekenhuizen om omzet in te leveren. Ja, dan kom je zelfs met de beste technologie niet verder!
Parochiewerk
Maar ik proef nu dat er over een brede linie een goede voedingsbodem aan het ontstaan is, van maatschappen en raden van bestuur tot aan de mensen op de werkvloer. Vernieuwing begint met parochiewerk onder de bezoekers die uit binnen- en buitenland komen. De eerste visie-sessies in het Innovation Center zijn inmiddels achter de rug. Waar staan we, wat komt er op ons af, wat staat ons te doen vanuit het perspectief van de patiënt?
Inspirerend
Die vragen blijken zeer inspirerend. Creatieve geesten gaan er nu mee aan de slag om nieuwe ideeën en modellen te ontwikkelen, waarbij tegelijk de samenhang van technologie (‘architectuurdenken’) een belangrijke voorwaarde is. Door samen de dialoog aan te gaan, kunnen we de zorg absoluut een nieuwe impuls geven, met grote voordelen voor de patiënt.
Rob de Wildt
Directeur Publieke Sector Cisco Nederland