Inmiddels ben ik er als patiënt helemaal klaar voor, maar staan bestuurders in de zorg en zorgverleners ook in de startblokken om over te stappen naar digitale zorg?
Het antwoord op deze vraag hoopte ik op de e-Health Convention te vinden. Toen ik een uitnodiging kreeg om naar dit congres te komen, hoefde ik hier niet lang over na te denken. Natuurlijk wilde ik dit, want door het e-Patiënt-project van de NPCF ben ik immers al bijna vanaf het begin betrokken bij de opkomst van e-health. Dit congres was een mooie manier om eens te toetsen hoe ver de ontwikkeling hiervan nu is gekomen binnen de zorg.
Tevreden
De weg naar het congres liep voor mij die dag niet zo vlot en toen ik eindelijk op de plek van bestemming was, had ik helaas de opening door minister Schippers gemist. Wel hoorde ik dat zij tevreden was met de ontwikkelingen op het gebied van digitale zorg, maar dat ze vond dat we er nog niet waren.
Duidelijk
Ondanks alle mooie innovaties kan ik die mening ook wel met haar delen. Dat patiënten hun wereld graag digitaal willen, is iedereen in de zorg inmiddels duidelijk en ook veel zorgverleners staan er open voor. Door de sessie van Harald Middel van The-Factor-e ‘e-Health is samenwerken met mensen!‘ realiseerde ik me alleen pas echt dat een verandering in de zorg niet zo gemakkelijk is. Zeker als het om een grote verandering in ziekenhuizen gaat. Dat is iets waar je je als patiënt eigenlijk niet bewust van bent.
Geen tijd
Ook al willen artsen wel digitale zorg inzetten, dan hebben ze hier vaak simpelweg gewoon geen tijd voor. En degenen die er toch iets mee willen doen, moeten dan in veel gevallen hun collega’s zien te overtuigen van het nut van digitale hulpmiddelen of hun eHealth-idee. Dan ligt vervolgens de taak bij het management op dit weer verder op te pakken. Dat dan op zijn beurt weer toestemming van hogerhand moeten krijgen. De kans dat een idee van een specifieke arts al snel strandt, is dus groot en dat is heel jammer. Investeren in de digitale zorg zal namelijk in het begin tijd en geld kosten, maar als dingen eenmaal gemakkelijker en sneller lopen dan verdien je dit uiteindelijk terug.
Behandelplan
Dit werd me helemaal duidelijk in de sessie Nicky Hekster van IBM over de Watson computer. Deze wordt nu alleen in de VS gebruikt en is echt geweldig. De ervaringen van oncologen, alle richtlijnen, studiematerialen en patiënt gegevens zijn hierin geprogrammeerd. Als je als oncoloog een patiënt hebt, legt de computer alle gegevens van de patiënt bij elkaar. Vervolgens zoekt hij alle studiematerialen, richtlijnen en behandelmethoden op. Zo heb je na een paar minuten een heel behandelplan voor de patiënt. Echt ongelofelijk. Een dergelijk systeem moet artsen zoveel tijd aan lees – en uitzoekwerk schelen dat ze meer tijd hebben voor de patiënt zelf en dat is natuurlijk heel mooi.
Verder waren er nog veel meer interessante en kwalitatief hoogstaande sessies. Ik kreeg wel de indruk dat er vrij weinig zorgverleners op het congres aanwezig waren. Uiteindelijk zijn zij toch de spil in de hele ontwikkeling rond e-health.
Het was een inspirerende dag, de patiënt heeft om modernisering van de zorg gevraagd en krijgt die ook. We zijn er misschien nog niet, maar er wordt wel aan alle kanten aan gewerkt. Om het zo te zeggen: de bal is er, maar nu moet hij alleen nog gaan rollen. En dit kunnen we alleen bereiken als we onze krachten bundelen: patiënten, zorgverleners, beleidsmakers, zorgverzekeraars en bestuurders.
Cindy Oudshoorn
E-patiënt