Afgelopen zaterdag kwam de AD Top 100 weer uit en dat verdient natuurlijk een stevige en kritische blog. Maar ik zit in een dip. We zijn gezakt op de lijst.
Een jaar van hard werken aan kwaliteit, veiligheid en Lean en het opzetten van systemen rond nieuwe indicatoren mocht niet baten. Op Twitter kwam het verwijt langs dat als we niet tevreden waren over de AD Top 100, waarom we er dan zelf niets aan deden als ziekenhuizen.
Keurmerk
Ik heb het geprobeerd. Met een groep ziekenhuizen hebben we geprobeerd om een auditsysteem op te zetten om de juistheid van de indicatoren per deelnemend ziekenhuis vast te stellen. En daar net als bij de accountant een soort keurmerk aan te koppelen; de cijfers van dit ziekenhuis kloppen want ze zijn onafhankelijk getoetst.
Niet gelukt
Het is niet gelukt; iedereen haakte af. Het kwam te dicht bij. In mijn wanhoop heb ik nog geprobeerd onze eigen cijfers iets rooskleuriger voor te stellen; een plaatsje of tien maar. Dat kan makkelijk, want er is voor de oppervlakkige lezer een zee van ruimte in de interpretatie van de metingen. Weer ving ik bot. Er werken bij ons gelukkig hele goeie mensen. Die zijn daar niet van. En daar ben ik dan weer trots op.
Bezoeker
Heb ik twijfels bij de winnaar? Nee, ook het afgelopen jaar ben ik weer een paar keer als bezoeker in het Albert Schweitzer ziekenhuis geweest en het is daar goed. Mijn mening op de AD Top 100 is ook niet veranderd. (Link naar mijn blog uit 2013 over de AD Top 100).
Jaap van den Heuvel
Lid raad van bestuur Stichting Reinier Haga Groep