Toen ik terugkwam van vakantie wachtten drie stapels met leesvoer op mij. Zo’n 1.000 pagina’s aan informatie om te verwerken, filteren en om te zetten in concrete acties.
Een kleine greep uit de twintig onderwerpen van de vakantiepost waar mijn organisatie ‘iets mee moet’; aanpassingen in de Geriatische Revaldatiezorg, inkoopbeleid extramurale zorg, inkoopbeleid intramuraal, afsprakenkader WMO, brandveiligheid, eisen aan het elektronisch voorschrijfsysteem en handleiding dementie.
Bovenop de stapel lagen brieven van ActiZ aan het ministerie van VWS en aan Zorgverzekeraars Nederland. Daarin stond dat gemeenten en zorgverzekeraars zo voorzichtig inkopen dat zorginstellingen bovenop de overheidsbezuinigingen nog eens flink gekort worden.
Overbelast
Aan mij de uitdaging om onze organisatie klaar te stomen, maar ook te zorgen dat onze medewerkers en cliënten er zo weinig mogelijk van merken. Want de medewerkers voelen zich soms al overbelast en de cliënten kunnen het af en toe al niet meer bijhouden.
Wat voor veel onzekerheid bij onze medewerkers zorgt, is dat we door de hogere zorgzwaarte van onze cliënten steeds meer hoger geschoold, gespecialiseerder personeel nodig hebben. Bovendien neemt het aantal inwonende cliënten af. Hierdoor is er steeds minder werk voor onze lager geschoolde medewerkers.
Onrust
Deze medewerkers kloppen aan en vragen wat er met hun baan gaat gebeuren. Zekerheid kunnen we vaak niet bieden. Door de snelheid van deze veranderingen kan dit personeelsprobleem niet via natuurlijk verloop opgelost worden, dus zoeken we naar andere manieren om mensen hun baan te laten houden. Bijvoorbeeld door ze flexibel in te zetten op verschillende tijden en locaties. Dit geeft natuurlijk onrust bij mensen die al jarenlang op dezelfde plek werken.
Voor cliënten betekent de toenemende zorgzwaarte van onze bewoners dat ze hun woonomgeving drastisch zien veranderen. Zij worden gaandeweg omringd door de ‘zwaardere’ gevallen. Waarop wij vanzelfsprekend onze dienstverlening aanpassen. Ook hierdoor verandert de omgeving van de cliënt.
Ontheemd
Op dit moment gaan de veranderingen te snel om onze medewerkers en cliënten daar op een goede manier doorheen te loodsen. Sommige medewerkers kunnen snel bijgeschoold worden, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. En onze kwetsbare cliënten hebben nu eenmaal een beperkt incasseringsvermogen. Cliënten raken ontheemd in hun vertrouwde woonomgeving en medewerkers in het vakgebied waar ze zich al jarenlang met hart en ziel voor inzetten.
Afspraken
Daarom mag het nu wel eens afgelopen zijn met bezuiniging op bezuiniging en verandering op verandering. Mijn medewerkers, cliënten en ik willen nu weten waar we aan toe zijn. Dus, beste overheid, houd de zorgkantoren en de gemeenten alsjeblieft aan de gemaakte afspraken, zodat de bezuinigingen en de daaruit voortvloeiende problemen niet nog groter worden dan nu al het geval is.