Big Data is hot en daar doet de zorg zijn voordeel mee. Maar wat hot is, blijkt na verloop van tijd vaak een hype. Voorkom dat en maak Big Data een integraal onderdeel van uw bedrijfsvoering.
Door het grote aantal registraties dat wordt gedaan, beschikken zorginstellingen over een schat aan data. Steeds meer zorginstellingen ontdekken in diverse trajecten de waarde van deze data. Helaas worden veel registraties op dit moment afgedwongen door toezichthouders of door de gebruikte systemen. Er zijn weinig zorgorganisaties die voorafgaand aan het opzetten van activiteiten bewust kijken naar relevante data.
Toevallige waarde
Natuurlijk moeten we de min of meer toevallige waarde van data niet onderschatten. Ook hieruit kunnen mooie dingen ontstaan. Denk maar aan pencilline die de top 10 van Toevallige Ontdekkingen aanvoert. De Britse bacterioloog Alexander Fleming had zijn werkplek niet schoongemaakt en een vreemde schimmel mengde zich met zijn bacteriën. Maar rondom die schimmel vormden zich geen nieuwe bacteriën en de oorspronkelijke bacteriën verdwenen. Het bleek dat de schimmel een bacteriedodende stof kon afscheiden, Alexander noemde het penicilline (1928).
Uitgangspunt
Zorgorganisaties die waarde willen halen uit hun data, moeten hun processen als uitgangspunt nemen. Want die processen maken duidelijk welke data waarde kunnen toevoegen. Het doel van het proces moet voor iedereen helder zijn. Door vooraf bij het ontwerpen het doel en het beoogde resultaat te beschrijven, wordt duidelijk welke data voorhanden moet zijn om het resultaat van het proces structureel te kunnen meten.
Dagelijkse routine
Als de benutting van een OK-complex een belangrijke Key Performance Indicator is, richt het proces dan zo in dat deze benutting structureel te meten is. Data over start inleiding, start operatie etc. worden dan bij de inrichting van het proces als belangrijk benoemd. In het proces wordt de registratie van deze relevante gegevens meegenomen in het ontwerp, zodat dit een logisch onderdeel van het werk wordt en niet als extra registratielast wordt ervaren. De registratie wordt onderdeel van de dagelijkse routine en op die manier wordt de patiëntenlogistiek goed ondersteund en kan er worden gewerkte aan echte capaciteitsmanagement.
Uiteraard wordt er getracht deze relevante registratie zoveel als mogelijk geautomatiseerd te verrichten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de registratie van gebruik van instrumentarium die steeds vaker met transponders volledig geautomatiseerd wordt uitgevoerd.
Selectie
Een veel gemaakte vergissing is dat Big Data als ICT-project wordt benaderd, maar dat is het naar mijn idee niet. Door eerst de processen te ontwerpen en in lijn te brengen met de strategie en met andere processen, wordt voorkomen dat het ICT-systeem leidend wordt. Het procesontwerp wordt het functionele pakket van eisen voor het ICT systeem, waarbij de op te leveren managementinformatie een belangrijk onderdeel vormt bij de selectie en inrichting van de systemen.
Bewuste keuze
Op deze manier voorkomt u dat de waarde van Big Data op termijn weer verdwijnt. Bovendien wordt de min of meer toevallige waarde van data zo omgebogen naar een bewuste keuze vanuit de business. Daarmee wordt voorkomen dat Big Data een feestje is van ICT, want dat moet het zeker niet zijn. Wij zien Big Data als onderdeel van een veranderingsproces dat ziekenhuizen doorlopen om te komen tot slim informatiegebruik.
Martin Dat
Imtech ICT
—
Op 22 mei 2014 organiseert Skipr de masterclass “disruptive innovation: tel uit uw winst/verlies*“. Zorgorganisaties moeten voortdurend innoveren om te kunnen voldoen aan de steeds veranderende eisen van onze samenleving. Soms komen er nieuwe oplossingen op uw pad, maar vaak moet u eerst de bestaande organisatie ‘ontwrichten’ voordat u een wezenlijk verschil kan maken. Big data en cloud-oplossingen vliegen u om de oren, maar niet alles is goud wat er blinkt. Is uw organisatie wel bestand tegen invloeden van buitenaf? En voldoet uw infrastructuur wel aan de veiligheidseisen van deze tijd? Voor meer informatie, klik hier >>>