‘Nederland daalt op Europese innovatielijst’ kopte Nu.nl recentelijk. ‘We’ zakten van plek 5 naar plek 6 in het rapport van de Europese Commissie en zijn daarmee een volger en geen leider op het gebied van innovatie. De oorzaak? Er zijn minder innovaties verkocht aan ondernemingen.
Blijkbaar zijn we wel goed in het bedenken en ontwikkelen van innovaties, maar niet in het op de markt brengen ervan. Dat is zonde. En onnodig, want met een beetje meer durf kun je zoveel meer bereiken. Helemaal als het gaat om de gezondheidszorg.
Kwaliteit van leven
Ik ben van mening dat innovatie meer focus verdient bij zorgbestuurders. Natuurlijk neem je een risico door te kiezen voor een nieuwe behandelmethode of een instrument dat werkt volgens een niet eerder gebruikte techniek. Zo’n risico is spannend, niet alleen in gevoel maar ook in cijfers. Het is me niet zozeer om in het lijstje van de Europese Commissie te doen hoor. Dat rapport maakt me niet zoveel uit. Nee, het gaat me juist om de patiënten die we samen dagelijks bedienen. Voor de vijfjarige Guus die steeds minder pufjes hoeft te nemen en voor mevrouw Smulders die niet meer op zoek hoeft naar geschikte plekken op haar lichaam, waar ze nog wel insuline kan spuiten. Dat is waar innovatie om draait. Innovatie moet leiden tot een verbetering in kwaliteit in het leven van de patiënt.
Lef als recept voor innovatie
Vorig jaar hebben we in Oogziekenhuis Zonnestraal dankzij een innovatieve behandelmethode drie mensen met Retinitis Pigmentosa, een erfelijke oogaandoening, het zicht weer deels teruggegeven. Na jaren van beperking in het gezichtsveld, resulterend in blindheid kunnen Riet, Fred en Jeroen weer licht en contouren onderscheiden. Dat is een concrete verbetering in het leven van deze patiënten die we niet hadden kunnen bieden zonder een gezonde dosis lef en nieuwsgierigheid: het recept voor innovatie.
Investeren
Deze behandeling hebben we zelf gefinancierd, omdat we als innovatief oogziekenhuis altijd de eerste willen zijn in nieuwe behandelingen. Zo lopen we niet alleen voorop in de toepassing van moderne en beproefde oogheelkundige technologieën, maar participeren we ook actief in de ontwikkeling ervan. Oogziekenhuis Zonnestraal laat hiermee zien dat topklinische behandelingen niet langer uitsluitend zijn voorbestemd voor academische ziekenhuizen. Als specialistische zorgaanbieder hoeven wij het budget niet te verdelen over verschillende vakgroepen en hebben we alle processen geoptimaliseerd rondom het oog. Zelf investeren in kennis, tijd en geld betekent risico’s nemen. Maar ook: een mijlpaal in de Nederlandse oogheelkunde en drie blinde mensen met een aangenamer leven doordat zij weer kunnen zien. Dát is onze focus.
Snelheid
We moeten in Nederland alert zijn om innovaties sneller beschikbaar te maken voor onze patiënten. Zodra er kansen zijn om dit met samenwerkingspartners te doen – doe het! En blijkt het nodig (soms) van de gebaande paden af te wijken? Dat moet dan maar, onze patiënten hebben dit nodig. Als we deze mindset vasthouden, stijgen we volgend jaar weer een trede in welke innovatielijst dan ook.
Peter de Koning
Bestuurslid en medeoprichter Oogziekenhuis Zonnestraal en Huidziekenhuis Dermicis. Hij richtte het ziekenhuis op in 2004, vanuit een IT achtergrond, samen met oogarts Oscar Lopes Cardozo. Inmiddels telt Oogziekenhuis Zonnestraal tien vestigingen in Nederland.