‘Het feit dat in Nederland veel gegevens openbaar zijn en vergelijkingen gemaakt kunnen worden tussen verschillende zorgaanbieders, geeft wel aan dat er intensief in kwaliteit wordt geïnvesteerd. Dat is van groot belang, omdat pas wanneer je inzicht hebt in de kwaliteit die je levert, je verbeteringen gestructureerd vorm kunt geven.’
Deze mooie quote komt uit het IGZ-rapport ‘Het resultaat telt, ziekenhuizen 2012’.
Jaarlijks beantwoorden ziekenhuizen meer dan 3400 vragen vanuit het voormalig programma Zichtbare Zorg en de basisset kwaliteitsindicatoren van de IGZ. Dit blijkt uit het rapport ‘Kwaliteit op de kaart’ dat we zojuist gepubliceerd hebben. Ik geef het toe, dat zijn veel vragen die beantwoord moeten worden. En wij, als NVZ, zijn zeker geen voorstander van overmatig bevragen en registreren. Maar we zijn wel voorstander van meten en op basis daarvan verbeteren.
Transparantie
Dat is niet eenvoudig. Want stel u gaat Nederlandse ziekenhuizen met elkaar vergelijken. Alleen, geen patiëntenpopulatie of regio is hetzelfde, dus hoe moet dat dan? U begrijpt, het ontwikkelen van valide indicatoren duurt lang en is arbeidsintensief. Maar als we de zorg transparanter willen maken, dan moeten we die tijdsinvestering ook doen. Het één kan niet zonder het ander. En gelukkig zijn er al goede voorbeelden te noemen.
Volume en veiligheid
In 2004 introduceerde de IGZ een ondergrens voor het aantal uitgevoerde procedures als prestatie-indicator voor hoogcomplexe chirurgische ingrepen. Dit gebeurde omdat er een verband werd gelegd tussen ziekenhuisvolume en sterfte voor verschillende chirurgisch-oncologische behandelingen. Ook zijn er goede resultaten geboekt op het gebied van veiligheid dankzij het VMS Veiligheidsprogramma waar Nederlandse ziekenhuizen aan meededen. Door het invoeren van een veiligheidsmanagementsysteem en de implementatie van interventies op tien inhoudelijke thema’s, werd een daling van ruim vijftig procent vermijdbare sterfte bereikt.
Indicatoren
Dit zijn natuurlijk twee prachtige voorbeelden met mooie resultaten waarvan het leuk is ze te delen. Maar transparantie betekent ook dat je minder positief nieuws aan het licht brengt. De NVZ wil toewerken naar indicatoren die iets zeggen over uitkomsten van de zorg. Bijvoorbeeld behandeluitkomsten die voor de patiënt belangrijk zijn om te weten. ‘Kwaliteit op de kaart’ neemt een schot voor de boeg. De basis van het rapport is het Kwaliteitsvenster dat de NVZ dit voorjaar lanceert. In het kwaliteitsvenster toont een ziekenhuis zijn resultaten aan de hand van tien kwaliteitsthema’s. Eén indicator is de patiëntervaring – uit verschillende onderzoeken blijkt dat Nederlanders veel of zeer veel vertrouwen hebben in ziekenhuizen. Een andere indicator is medicatieverificatie – daar zien we dat er nog verbeteringen kunnen plaatsvinden.
Er is nog veel meer te vertellen over kwaliteit en over wat de NVZ daar nu en in de toekomst mee wil doen. Ik nodig u dan ook van harte uit het rapport te lezen. We zetten hiermee een stap naar verbetering van zorg op basis van zinvolle kwaliteitsregistraties. Met de nadruk op zinvol.
Margot van der Starre
Directeur Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ)