Voor veel zorgverleners is het niet altijd makkelijk te genieten van het werk. Drukte, (onnodig) papierwerk, financiële zorgen, bijscholing in onderwerpen die je niet tot de krenten in de vakpap rekent. Daarom moet je af en toe jezelf in de spiegel toespreken en stilstaan bij de leuke kanten van je werk. De dankbare patiënt, de uitdagende casus die je hebt opgelost of de leuke contacten met collega’s.
Zo is het ook voor bestuurders. Er zijn altijd onderwerpen die aandacht vragen. Dossiers waar we nog willen verbeteren. Plannen die we maken voor de toekomst. Dringende problemen die snel opgelost moeten worden. Soms ben je daar zo druk mee, dat je vergeet te kijken naar de dingen die wél goed gaan. Daar heb je dan weer anderen voor nodig die je helpen om in de figuurlijke spiegel te kijken. Zien we de stappen die we samen wel hebben gemaakt? ‘
Ixorg
Ik ben een positief ingesteld mens, maar ook ik besefte pas wat onze ‘kroonjuwelen’ zijn toen ik daar door een ander op werd gewezen. Twee weken terug kregen we van de AFM de vergunning om met ixorg te starten. Een nieuw spaar/verzekeringsproduct voor de mondzorg. Dat zijn we niet voor onszelf gestart, maar om de patiënt een goed alternatief financieringssysteem te bieden.
Goede en verantwoorde zorg aan patiënten is belangrijk. Daarom werken alle partijen in de mondzorg, beroepsorganisaties, wetenschappelijke verenigingen en opleidingen samen om een organisatie op te richten die het ontwikkelen van richtlijnen gaat stroomlijnen. Richtlijnen waar tandartsen en patiënten echt iets aan hebben. Dat vergt veel afstemming met alle partijen én met leden maar is onmisbaar om in een enorm diverse beroepsgroep duidelijk richting aan te brengen. En zo zijn er nog wel wat kroonjuwelen waar we positieve reacties op krijgen. Ik noem ze er een paar: Monitor Mondzorg, onze patiëntenwebsite allesoverhetgebit.nl, praktijkvisitatiesysteem en intercollegiale studiegroepen.
Jaarverslag
Als professional moeten we niet wachten op een vakantie of het jaarverslag om ons werk te overdenken. Gedurende het jaar mogen we te midden van alle urgente dossiers ook de mooie resultaten vieren. Om vervolgens vol inspiratie weer keihard aan de slag te gaan met wat we nog moeten verbeteren. Want daar hebben de critici gelijk in, we zijn er nog niet. Nooit eigenlijk.
Rob Barnasconi
Voorzitter Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT)