Vaak gebruiken mensen voorbeelden van goede zorg uit het buitenland om inspiratie op te doen voor zorgvernieuwing in eigen land.
De fameuze Mayo Clinic in Minnesota staat bijvoorbeeld al jaren aan de top wat betreft kwaliteit en patiënttevredenheid. Het Kaiser Permanente werkt al sinds 2004 met een elektronisch medisch dossier. Het zijn regelmatig aangehaalde voorbeelden van hoe het beter en anders kan.
Maar het is ook goed om te kijken naar buitenlandse voorbeelden, die je waarschuwen voor onheil dat in de toekomst op de Nederlandse ziekenhuiszorg en de patiënt kan afkomen. Zo sprak ik laatst een zorgverlener van de National Health Service in Engeland, die mij vroeg hoe de Nederlandse ziekenhuizen omgaan met de komst van Burger Kings en Mc Donalds in ziekenhuizen. Huh?!
Fastfoodketens
Er schijnen op dit moment zo’n veertig Britse ziekenhuizen van de National Health Service te zijn, die ruimte verhuren aan fastfood ketens. Er zit bijvoorbeeld een Burger King in het Southampton General Hospital. In het ziekenhuis hangen de posters van de Burger King naast de verwijsborden voor de kinderafdeling. In Engeland heeft dat veel protesten van artsen veroorzaakt die benadrukken dat obesitas volksziekte nummer 1 is, maar de ziekenhuisdirecteuren trekken zich daar niets van aan. De suggestie is dat de ziekenhuisbestuurders uiteindelijk de opbrengst van de verhuur aan een fastfoodketen de doorslag laten geven. Overigens zitten er ook McDonald’s en Burger Kings in (kinder)ziekenhuizen in de Verenigde Staten.
Voedingsrichtlijnen
In Engeland pleit de Academy of Medical Royal Colleges ervoor dat ziekenhuizen voedingsrichtlijnen (nutritional standards) aanhouden voor het eten dat zij aan hun staf en patiënten serveren. Dergelijke voedingsstandaarden gelden ook al voor de door de overheid gefinancierde scholen. Ziekenhuizen zouden zich aan die maatschappelijke doelstelling moeten committeren. Als zij mensen binnen hun muren genezen, dan hebben ze ook een taak om de gezondheid van mensen op alle vlakken in het ziekenhuis te bevorderen.
In Nederland is het nog niet zover. Toch? Laten we het in elk geval niet zo ver laten komen. Nee, en ik ga niet oproepen tot regelgeving. Er zijn al veel te veel regels en administratieve lasten in de zorg. Een ziekenhuis is een maatschappelijke instelling. Daar hoort het bevorderen van gezondheid centraal te staan, ook buiten de operatiekamer. En met gezond verstand laat je het niet zover komen.
Hanke Bruins Slot
Tweede Kamerlid voor het CDA