Kwaliteit meten en transparant maken via uitkomstindicatoren en dan de zorg verbeteren en belonen, voorziet in de alom levende ‘verbeterhonger’. Dat stimuleert de professionele samenwerking en innovatie.
Dit is het breed gedragen beeld, is gebleken tijdens het Achmea congres 2013 ‘Zorguitkomsten’ van 12 september jongstleden. Meer dan 350 deelnemers stelden een Actieagenda op, met tips en prioriteiten voor het Achmea-programma Kwaliteit van Zorg.
Kwaliteitsverbetering door co-creatie
In de ontwikkeling en implementatie van uitkomstindicatoren voor de kwaliteit van zorg lopen we tegen vraagstukken op, die vaak ook landelijk spelen en een gezamenlijke aanpak vergen. Realiseren we daadwerkelijk de belofte van PROM’s (Patient Reported Outcome Measures)? Nemen we de verkregen patiëntfeedback mee in de directe patiëntenzorg, zorgen we voor onderlinge benchmarking en verantwoording naar externe partijen?
Co-creatie
Een tweede vraagstuk met veel gespreksstof betreft eigenaarschap van de data. Welke partij moet kwaliteitsinformatie delen met patiënten op zo’n wijze dat het voor hen leesbaar en bruikbaar wordt? Wat is daarin de rol van de arts en de zorgverzekeraar? Wat wil de patiënt?
Deze vraagstukken vergen co-creatie. Niet alleen in de oplossing, ook in het gezamenlijk verkennen van het vraagstuk. Het vraagt ruimte en respect voor elkaars expertise en rol in samenwerking. En dus ook leiderschap van professionals bij zorgaanbieders én verzekeraars, om resultaten te boeken voor en met patiënten.
Maatschappelijk ondernemerschap
Verbeteren en innoveren is niet vrijblijvend, maar appelleert aan maatschappelijk ondernemerschap en bindende samenwerking. Ook bij complexe vraagstukken: simpele en doeltreffende registraties van zorguitkomsten, directe feedback (liefst ‘real time’) over het zorgproces of de hele zorgketen, en beheer en toegang tot kwaliteitsinformatie. De resultaten laten zien dat delen en verbeteren de professionele passie triggert én de betrokkenheid van patiënten vergroot. Om te komen tot de benodigde kwaliteitsregistraties is ook pro-actieve samenwerking met leveranciers van registratiesoftware en andere ICT-diensten nodig.
Verzekeraars werden tijdens het congres opgeroepen in onderlinge samenwerking de Achmea-lijn van uitkomstindicatoren samen op te pakken. Deze samenwerking is vorig najaar gestart en moet zorgen voor een beperkte indicatorenset; overzichtelijk, simpel en bruikbaar. Enkelvoudig te registreren via kwaliteitsregistraties in de directe patiëntenzorg. Meervoudig te gebruiken door meerdere partijen, dat scheelt registratielast, bureaucratie en ‘parallelle uitvraag’ door financiers en toezichthouders.
Toegevoegde waarde
Vanuit z’n insteek hoeft het niet meer uitsluitend te gaan over kosten. De focus komt op toegevoegde waarde en kwaliteit. Op basis van onderling vertrouwen en respect, niet alleen in de intenties en de interventies, maar ook in de competenties. Gezamenlijk doorpakken vanuit een goede verander- en communicatiestrategie, zonder oeverloos gepolder om ook de laatste 20 procent mee te krijgen. Dat lukt toch niet en schaadt de vaart en energie bij de 80 procent van innovatoren en verbeteraars. Er is alom behoefte om de Actieagenda te realiseren via intensieve samenwerking tussen patiënten, zorgprofessionals en zorgverzekeraar. Dan groeit wederzijds begrip, worden perspectieven op kwaliteit overbrugd en komen competenties bij elkaar om duurzaam resultaat te boeken. Als we zo zorgkwaliteit meten en verbeteren voegen we samen waarde toe aan de levenskwaliteit van patiënten, de werkkwaliteit van zorgprofessionals en de inkoopkwaliteit van zorgverzekeraars. Zo werk je met elkaar aan iets dat waarde toevoegt aan de gehele ‘BV Nederland’. Dat is juist in economisch minder goede tijden urgenter dan ooit.
Opnamen, presentaties, foto’s, persbericht, reactiemogelijkheid en links van het congres kunt u vinden op de website www.skipr.nl/zorguitkomsten.
Robbert Huijsman
Senior manager Kwaliteit & Innovatie bij de divisie Zorg & Gezondheid van Achmea en bijzonder hoogleraar Management & Organisatie van de Ouderenzorg bij het instituut Beleid & Management Gezondheidszorg, Erasmus Universiteit Rotterdam.