Een onderkaak van titanium, geprint met 3D-printer, slimme pillen die met een chip de therapietrouw bijhouden, Apps waardoor mensen langer thuis kunnen wonen: ze passeerden afgelopen vrijdag de revue bij het Skipr-congres e-health, innovatie en bedrijfsvoering.
In de landen rondom de Middelandse Zee hebben we kunnen zien hoe overheden zijn ingehaald door burgers. Zo zullen consumenten ook de dokter inhalen. Door e-health zullen mensen zelf steeds actiever worden. De zorgconsumptie zal totaal van karakter veranderen. In het MC Zuiderzee in Lelystad worden nu nog jaarlijks 230 mensen opgenomen voor COPD en CARA, dat zijn gevallen van escalatie. Ik wil dat we in 2015 de longafdeling kunnen sluiten omdat de patiënten door zelfmonitoring een ziekenhuisopname hebben kunnen voorkomen.
Bureaucratieën, kaders en systemen
Er is een enorme kloof tussen de 100 beslissers in de zorg (55-plussers) en de dynamische wereld van de e-health. E-health staat nog onvoldoende op de agenda bij de beslissers. Ontwikkelaars hebben zorgen over de beperkende kaders van VWS en de inspectie.
Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Toen ik in 2008 met het ziekenhuis in Lelystad begon, kreeg ik 1 brief van de inspectie in 6 weken. Nu krijg ik 8 brieven per dag. Banken mogen geen risico’s nemen en zorgverzekeraars mogen niet bankieren. Als zorgverlener zit je dan drie keer met de vinger tussen de deur. Toch: ik zie het als maatschappelijke trend die ik niet kan keren. Vorige maand heb ik daarom besloten het ‘bevechten van bureaucratieën’ tot core asset van de onderneming te maken. Ik heb daar nu 10 fte voor ingezet. Maar ik maak me er wel ernstige zorgen over, omdat het afleidt van de patiëntenzorg.
Alle innovaties die vrijdag de revue passeerden werden buiten de sector of de gevestigde instituties ontwikkeld. Mijn hart onder de riem voor ontwikkelaars van e-health is: start vanuit vertrouwen en innovatie. Ga het gewoon doen. Zoek een zorgverlener die een klantenplatform heeft met wie je een pilot kunt beginnen, die zijn er. Vervolgens start je met een laag tarief en groei je door.
De patiënt als klant
Ons huidige zorstelsel stamt uit 1895. Het is gebaseerd op gebouwen, financiële schotten en staat garant staat voor een trage aanpassing. De wijzigingen van e-health zullen draconisch zijn: ik verwacht implosies van grote, onbeheersbare instituten en explosies van kleinschalige eilandjes, niches en pareltjes.
De patiënt als klant. De eerstvolgende stap wordt in 2014 gezet als de patiënt inzage in zijn rekening krijgt. Dat gaat leiden tot een flinke afname van de zorgconsumptie. Om maar eens boude uitspraak te doen: ik voorzie een daling van tenminste 10 procent.
Loek Winter
voorzitter raad van bestuur MC Groep, tevens hoogleraar aan Nyenrode Busines University