De reacties op mijn blog ‘De zorg is gevangen in ongeschreven regels’ bevestigden dat wij onszelf in de zorg veel beperkingen opleggen door ongeschreven regels. Regels die er vaak niet eens zijn, maar waarvan we dénken dat ze er zijn.
Die zelf opgelegde regels beperken ons enorm, terwijl ze in wezen overbodig zijn. Hulpverleners en cliënten/patiënten voelen zich er in gevangen en doen elkaar daarmee te kort.
Zoektocht naar onnodige regels
Die ongeschreven regels zijn niet zomaar duidelijk. Je ziet ze pas als je de goede vragen stelt: ontregelend vragen. Het voorbeeld dat ik in de blog aanhaalde kwam uit een presentatie van Yvonne van Gilse, van de landelijke cliëntenorganisatie LOC zeggenschap in zorg. Het sprak velen aan. Allerlei mensen gaven aan graag mee te doen aan de zoektocht naar het ontregelend vragen. Ontregelend vragen is een opgave die van wezenlijk belang is voor betekenisvolle zorg en zinvol werk, zo onderkenden velen.
LinkedIn groep
We hebben daarom een LinkedIn groep ingericht: een plek voor mensen die net als wij het gevoel hebben dat ‘ontregelend vragen’ een doorbraak teweeg kan brengen niet alleen in de zorg, maar vooral in het leven van mensen. Die LindedIn groep is een plek om ervaringen uit te wisselen: verhalen uit de praktijk en vooral vragen die de praktijk ontregelen en bevrijdend werken. We noemen de groep ‘Ontregelend vragen’.
Ontregelend vragen
We nodigen de leden van deze groep om hun persoonlijke ervaringen en verhalen met elkaar te delen, mét de vragen die ontregelend bleken te werken. Dus wie mee wil doen, brengt zijn of haar verhaal in en reflecteert op een respectvolle manier op de verhalen van anderen. We zoeken daarna een moment om onze leerpunten in levende lijve met elkaar te delen, een inspirerende bijeenkomst op een inspirerende plek.
En hoe het dan verder gaat? We willen niet te veel op voorhand regelen, want anders krijgen we daar weer ontregelende vragen over! We gaan het gewoon doen.