De hartcentra van Catharina Ziekenhuis uit Eindhoven en het St. Antonius ziekenhuis uit Nieuwegein maken de weg vrij om transparant te rapporteren over resultaten van de geleverde zorg aan de hand van de meest relevante uitkomstindicatoren. We dagen de cardiologen in heel Nederland uit om deze indicatorenset te omarmen en hun zorg op dezelfde wijze transparant te maken als hun collega’s uit Eindhoven en Nieuwegein.
Mevrouw Haringvliet woont in Rotterdam en is een sportieve en intelligente dame. Mevrouw Haringvliet is op zich goed gezond, en houdt van Nordic Walking met haar vriendinnen. De laatste tijd merkt mevrouw Haringvliet dat ze een beklemmend gevoel op haar borst krijgt als ze een rondje om de Kralingse Plas wandelt. Na een bezoekje aan de huisarts wordt ze voor vervolgonderzoek naar de cardioloog gestuurd. Die komt tot de conclusie dat ze gedotterd moet worden. In een straal van ongeveer 30 kilometer heeft Mevrouw Haringvliet een keuze uit wel 4 ziekenhuizen waar zij gedotterd kan worden. Ze wil graag weten waar zij de beste zorg kan krijgen, met de hoogste uitkomsten voor haar gezondheid en kwaliteit van leven. Zie hier het dilemma waarvoor veel van onze verzekerden staan. Zij willen transparante informatie over de uitkomsten van zorg. Daarvoor doen zij steeds vaker een beroep op de ervaringen en adviezen van hun zorgverzekeraar, naast die van hun eigen huisarts.
Samen werken aan uitkomsten
Wat levert het zorgtraject uiteindelijk op aan gezondheid en herstel, kwaliteit van leven, herwinnen van eigen regie en regelvermogen, aan zelfredzaamheid? Dat zijn essentiële vragen na een ingreep als dotteren bij patiënten met hartklachten. Daarom is Achmea vorig jaar een ambitieus programma Kwaliteit van Zorg gestart om in vier tot vijf jaar 40 tot 50 procent van de zorg transparant te maken via uitkomstindicatoren. Samen met het zorgveld onderscheiden we drie soorten uitkomstindicatoren: de meer technische uitkomsten van behandeling en zorgverlening, kwaliteit van leven en functionele gezondheid en tenslotte uitkomsten over de totale service rondom het zorgtraject. Bij Skipr is hierover een aparte community ingericht. Waar mogelijk sluiten we aan bij zorgverleners die uitkomstindicatoren met ons willen ontwikkelen, zoals de cardiologen in Eindhoven en Nieuwegein.
Meetbaar Beter
Er zijn veel patiënten als mevrouw Haringvliet. Van alle patiënten die bij een cardioloog of hartchirurg komt, ondergaat 5 à 10 procent een operatie. Dit verklaart ongeveer 40 tot 50 procent van de kosten. De dotterbehandeling en bypassoperatie hebben een groot aandeel in deze kosten. Het gaat dus om veel patiënten en er zijn veel kosten mee gemoeid. Wij zijn daarom blij met het initiatief van de twee ziekenhuizen om een aantal behandelingen van de cardiologische zorg transparant te maken (bypassoperatie, dotterbehandeling, behandeling door middel van geneesmiddelen en pacemakers). Omdat de opzet van het project Meetbaar Beter zo mooi aansluit bij ons programma Kwaliteit van Zorg, hebben wij geparticipeerd in de klankbordgroep en daar ook speciale aandacht gevraagd voor kwaliteit van leven en functionele gezondheid, als essentiële uitkomstindicatoren voor de patiënt zelf. Die zijn er nu, in aanvulling op de al meer gebruikelijke medische uitkomstparameters.
Landelijke uitrol
Het is Meetbaar Beter gelukt om de zorg rondom enkele cardiologische aandoeningen inzichtelijk en transparant te maken. Uiteraard willen we de inzichten gebruiken in ons inkoopbeleid, zodra de indicatoren goed bruikbaar zijn. Daarvoor is een breed draagvlak in het veld onontbeerlijk, te beginnen bij de beroepsgroepen en wetenschappelijke verenigingen. Willen wij zorgverleners, verzekerde patiënten en andere verzekeraars kunnen overtuigen van de juiste keuze, dan is belangrijk dat de initiatiefnemers duidelijk uitleggen waarom ze juist deze indicatoren hebben gekozen. Zo werken we inmiddels met zo’n twintig aandoeningen en zorgvelden samen om de toegevoegde waarde van zorg te “vangen” in uitkomstindicatoren. De zorg maakt zijn resultaten transparant, samen gaan we die zorg verbeteren en daarbij is de waarde voor de patiënt leidend. Deze kwaliteitsambities houden bovendien de kosten beheersbaar, als aspecten die geen waarde toevoegen ook worden afgeschaft.
Robbert Huijsman is senior manager Kwaliteit en Innovatie bij de divisie Zorg & Gezondheid van Achmea
Frederique van Duuren is projectmanager van het programma Kwaliteit van Zorg