Het recente rapport van BOOZ&Co door Ab Klink kreeg veel aandacht in de media en het zorgveld. Begrijpelijk, want het spiegelt ons een besparing voor van 4 tot 8 miljard euro, vanuit de grondgedachte ‘minder kosten door meer kwaliteit’. Dit bedrag wordt echter in het rapport niet onderbouwd.
Net als niet staat beschreven hóe overbehandeling en praktijkvariatie moet worden verminderd, de patiënt intensiever moet worden betrokken en de keten beter kan worden georganiseerd. Zo blijft het rapport hangen in de analyse, en zal als dusdanig ook worden toegevoegd aan een lange reeks van soortgelijke bespiegelingen.
Nederlands systeem scoort
Een ander recent rapport kreeg veel minder aandacht maar is voor het vertrouwen in de Nederlandse gezondheidszorg zeker zo belangrijk. Al voor de derde keer op rij scoort Nederland met afstand het hoogst in de Euro Health Consumer Index (EHCI). Health Consumer Powerhouse vergelijkt 34 Europese landen op het gebied van consumer friendliness. De auteurs van het rapport benadrukken dat dit niet per definitie betekent dat dit synoniem is van het beste gezondheidszorg systeem. Maar het komt in de buurt. Nederland scoort op alle vijf domeinen – patiënten participatie, toegankelijkheid, uitkomst van zorg, preventie en beschikbaarheid van zorg, en medicatiegebruik – ver boven het gemiddelde. De auteurs constateren dat het Nederlandse systeem geen kritische zwakke punten lijkt te hebben.
Kwaliteit
De EHCI meet harde criteria, die we ook in Nederland als leidend beschouwen voor goede zorg: toegankelijke en betaalbare zorg van hoge kwaliteit. De zorg in Nederland is gemiddeld genomen duur. En een groter percentage dan in andere landen wordt collectief gefinancierd. Maar de kwaliteit is uitstekend, de toegankelijkheid stukken verbeterd sinds de vorige meting in 2009 en de betrokkenheid van patiënten ver boven het gemiddelde. Het succesverhaal volgens de EHCI: professionals staan in Nederland meer dan elders aan het roer, en patiënten(verenigingen) worden intensief bij de inrichting van de zorg betrokken.
Inspireren en verbeteren
Waar het rapport Klink ons vooral wijst op de problemen in ons systeem en enkel voor de hand liggende aangrijpingspunten biedt voor verbetering (zonder concrete voorstellen voor maatregelen), erkent de EHCI de sterke en waardevolle kanten van het Nederlandse stelsel. En geeft duidelijk richting aan mogelijke verbeterpunten. Vanuit het standpunt van een bestuurder in de zorg met een eindverantwoordelijkheid voor kwaliteit en veiligheid zet ik liever in op het verbeteren van de in EHCI zichtbare trend dan me te richten op vanuit negatieve ondertoon geformuleerde analyses. Zo zijn de spelers in de zorg te inspireren de kosten in de hand te houden door betere kwaliteit te bieden.
Jan Kimpen
voorzitter raad van bestuur UMC Utrecht