In november was de begroting van VWS in de Tweede Kamer aan de orde. Het bijzondere van de begroting van VWS is dat de eigenlijke begroting van het ministerie financieel niet in verhouding staat tot de bijlage bij de begroting. In die bijlage staat het premie gefinancierde gedeelte van de zorgkosten. Voor 2012 meer dan 70 miljard euro.
Het premiegefinancierde gedeelte
Alle begrotingen kunnen aan het oordeel van de Algemene Reken Kamer onderworpen worden. Dat geldt niet voor het premiegefinancierde gedeelte van de VWS begroting. De Algemene Reken Kamer heeft uit zichzelf een onderzoek gedaan naar de gegevensverstrekking in de zorg.
Structurele overschrijding
In november is het onderzoek verschenen en de conclusies waren niet mals. Over de laatste tien jaar is er sprake van een structurele overschrijding van de begroting VWS (het BKZ), die overschrijdingen worden vaak pas na een aantal jaren geconstateerd en de maatregelen om overschrijdingen terug te halen worden onvoldoende op hun effectiviteit getoetst. Om die redenen kan de minister volgens de Algemene Reken Kamer haar verantwoordelijkheid voor de betaalbaarheid van de zorg niet voldoende waarmaken.
Onvoldoende onderbouwing
Deze laatste constatering is deze minister niet aan te rekenen, aangezien het rapport op de voorliggende tien jaren slaat. Wat deze minister wèl valt aan te rekenen, is dat zij ondanks het rapport van de Reken Kamer voor 2012 een volstrekt onvoldoende onderbouwde begroting aan de Kamer heeft voorgelegd. Met name de maatregelen op het terrein van de ziekenhuisbekostiging zullen aanleiding geven tot forse overschrijdingen.
Houdbaarheid bestuurlijk akkoord
Uit de kortgeleden verschenen marktscan “medisch specialistische zorg” van de NZa (december 2011) blijkt dat over de afgelopen jaren de kosten van dat deel van de zorg waarover zorgverzekeraars en ziekenhuizen vrij mogen onderhandelen met 8 procent is gestegen. De kosten van het niet vrij onderhandelbare gedeelte stegen met 2 procent. Ook blijkt uit de marktscan dat de zorgvraag met 3 tot 4 procent veel minder snel groeit. Nu volgend jaar over 70 procent van de ziekenhuiszorg vrij mag worden onderhandeld, zullen de zorgkosten dus nog veel sneller stijgen dan de minister aangeeft. Gelet op de discussies tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars mag gevreesd worden voor de houdbaarheid van het bestuurlijk akkoord.
Bovendien blijkt steeds meer dat de administratieve systemen, die nodig zijn om te registreren, onvoldoende op orde zijn. Ook voor het AWBZ-gedeelte rammelt de begroting. De PGB ingreep is niet goed doordacht, de zorginkoop is slecht geregeld, de criteria moeten nog worden doorontwikkeld en het gereserveerd extra budget is niet onderbouwd. De begroting draagt alle kenmerken van een vlucht naar voren, zonder voldoende onderbouwing en dat in een tijd waar toch al gevreesd moet worden voor verdere bezuinigingen in de zorg.
Onnodige verschraling
Met de te voorziene overschrijdingen volgend jaar en de manier waarop dit kabinet nu al bezuinigt, zal dit ongetwijfeld leiden tot het verder afwentelen van kosten op de verzekerden in de vorm van onnodige verkleining van het basispakket, het verkleinen van de contracteerruimte, het verlagen van de AWBZ-tarieven en onnodige hogere premies en eigen bijdrages. De makkelijke weg. Die weg is voor mijn partij onaanvaardbaar en dan rest niets anders dan tegen de begroting te stemmen.