Het is een chaos in het huishoudboekje van de zorg, zo blijkt uit het onlangs verschenen rapport ‘Uitgavenbeheersing in de zorg’. De Algemene Rekenkamer concludeert hierin dat de beschikbare informatie over de uitgavenontwikkeling in de zorg regelmatig niet actueel is en dat definitieve cijfers niet worden gepubliceerd.
Minister Schippers en de Tweede Kamerleden weten daardoor niet wie wat betaalt op welk moment. Informatie is gebrekkig en gebaseerd op verschillende meetmomenten en verschillende (soms onvergelijkbare) bronnen, met berekeningen achteraf.
Vier tips
Dit is een onwenselijke situatie, zeker in het licht van beheersing van destijgende kosten van de zorg. De chaosin het huishoudboekje van de zorg moet daarom opgehelderd worden. De minister moet meer grip krijgen op de kosten van de zorg, zegt de Algemene Rekenkamer. Maar hoe? Het in kaart brengen van de zorg is een complex vraagstuk. Als fabrieker heb ik het genoegen regelmatig stukjes van deze legpuzzel op te mogen lossen. Op basis van mijn ervaring zou ik hier een viertal tips willen meegeven.
Teveel informatie
Eén van de eerste dingen die opvalt in de chaos van het huishoudboekje is de veelheid aan informatie. Stel, u wordt gevraagd een olifant op te eten. Hoe doet u dat? In één keer of liever in kleine plakjes? Dat laatste raad ik u aan. En het is niet anders met het in inzichtelijk maken van uitgaven van de zorg. Daarom tip 1: Doe niet alles tegelijk, maar kies deelonderwerpen, bijvoorbeeld de ziekenhuiszorg of de AWBZ.
Scherpte
Als u deelonderwerpen heeft gekozen, dan is het vervolgens, tip 2, de kunst de goede vragen te stellen. Wie de verkeerde vragen stelt, krijgt het huishoudboekje namelijk nooit op orde. Stel dus precies die vraag waarop u antwoord wilt hebben. Daarbij is het ook zaak scherp te definiëren waar u het over heeft. Welke definitie gebruikt u bijvoorbeeld van curatieve zorg? Wat zijn uw bronnen, de AWBZ cijfers uit de begroting of die van het CVZ, en waarom? Kortom, tip 3: concreter is beter.
Less is more
En tot slot, vraag u af, bij alle informatie die u geeft: “waarom geef ik deze informatie?”. Want, tip 4: “less is more”, u bent helderder als u zinnig en zuinig omgaat met het geven van informatie.
Inzicht en overzicht
Door vlijtig en gestructureerd de goede vragen te beantwoorden, op een concrete, eenduidige en heldere manier, een plaatje tekenen helpt daarbij, komt het huishoudboekje van de zorg op orde. Overschrijdingen zijn hier de wereld niet mee uit, maar wie ooit een huishoudboekje heeft bijgehouden, weet dat inzicht en overzicht zuinigheid in de hand werken en uiteindelijk euro’s opleveren. En laat dat nou net zijn wat de zorg kan gebruiken: zuinigheid met vlijt.