In december 2010 bezocht ik met nog zo’n 50 Nederlanders werkzaam in zorg – hetzij aan het bed, hetzij in beleid- het 22e National Forum van het Institute of Healthcare Improvement (IHI) in Orlando.
Healthcare Improvement
Vier dagen, en voor sommigen vijf, ondergedompeld worden met nog 5.000 anderen in een veelheid van lezingen en interactieve sessies, daarover schreef ik toen dagelijks mijn column voor Skipr. En of het nu ging zorg die echt uitging van de wensen en noden van de patiënt of om de simpele constatering dat de verpleegkundige in alle processen een cruciale rol vervult als schakel tussen de patient, de specialisten of de organisatie, steeds kwamen er reacties van vele kanten die hoopten dat we ons land eindelijk eens iets van dat gedachtengoed zouden overnemen.
Veiligheid en kwaliteit
In april dit jaar was er in Amsterdam het International Forum on Quality and Safety in Healthcare met een behoorlijke belangstelling uit eigen land en ook enige inbreng in het programma. Je zou verwachten dat daarmee eindelijk een trend wordt ingezet: internationale uitwisseling van ideeën en praktijken op het gebied van kwaliteit en veiligheid. Belangrijk om de eigen standaard te verhogen, belangrijk om de visie achter concepten te doorgronden, belangrijk ook om te komen tot een onderscheidende werkwijze of zorgaanbod in ons land. Maar dit jaar vallen de aanmeldingen uit land voor het 23e Forum in december fors tegen.
Kennis en preventie
Zouden we in Florida niets meer kunnen leren van de onderzoeken inzichten uit de gehele wereld? Wie googled op “kwaliteit, problemen, ziekenhuis” of “Kwaliteit, klachten ziekenhuis” vindt 1.3 miljoen en 500.000 hits, waarin alle problemen van de laatste tijd op het gebied van kwaliteit en patientveiligheid hoof scoren. Een ziekenhuisinfectie is niet te voorkomen door het bezoek aan een congres, maar wel zou kennis genomen kunnen worden van een andere rapportagemethodiek, systematischer onderzoek, andere verantwoordelijkheidsverdeling, een voorbereiding op zaken die fout gaan door middel van scenario’s etc.
Groepsbezoek
Ik pleitte al eens meer voor een groepsbezoek – bij voorbeeld bestuurder, specialist, kwaliteitsdeskundige- en verpleegkundige – aan dit jaarlijks forum als nieuw vertrekpunt voor een kwaliteitsbeleid binnen zorgorganisaties dat uitgaat van het idee dat de patiënt recht heeft op veilige en hoogwaardige zorg en daarop ook mag vertrouwen. Als u al zover bent, zoudt u niet meer behoeven te overwegen, zie www.ihi.org ,om in december wat tijd vrij te maken voor dit belangrijke onderwerp. Mijn vaststelling is echter dat degenen die hard hebben gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van zorg ook dit jaar weer met plezier zullen deelnemen aan alle discussies en workshops. Daar zal de kwaliteit blijven toenemen. Jammer, dat niet iedere patiënt dat zal mogen beleven.