Oppervlakkig. Onduidelijk. Onbeheersbaar. Schending van de privacy. Een diarree van non-informatie. Daar heb ik geen tijd voor. Zonder moeite lepelen zorgbestuurders de veronderstelde nadelen van social media op. Scepsis alom. Want zeg nou zelf, wat is de waarde van de mededeling “Ik ga nu koffie drinken”?
Zorgbeslissers uit telextijdperk
De generatie die de zorg bestuurt en managet, stamt uit het tijdperk van de telex. Via fax, krant, radio en televisie, internet en e-mail zijn veertigers, vijftigers en zestigers aangeland bij social media. U bekijkt filmpjes van YouTube, bent LinkedIn met collega’s en stakeholders in de zorg. Sommigen krabbelen privé met vrienden op Facebook en Skypen met kinderen in den vreemde. Enkelingen doen het zelfs in berichten van maximaal 140 tekens op Twitter.
Skipr-enquête social media
U herkent de immense voordelen van social media: snelheid, waardevolle contacten, interactie en ogenblikkelijke toegang tot voorheen gesloten informatie en kennis. Letterlijke en figuurlijke nabijheid. Dat alles blijkt uit de Skipr-enquête social media. En lees in het meinummer van Skipr magazine (nummer 05-2011) het omslagverhaal Bestuurder 3.0 tweet hoogste lied.
Adequate mediastrategie: heel goed luisteren
Een adequate mediastrategie komt anno 2011 vooral neer op luisteren, heel goed luisteren naar stakeholders, medewerkers en klanten. Hoe uiten zij zich over uw organisatie, het zorgaanbod en over u als beslisser? Nog zo’n voordeel: u kunt plotsklaps meeluisteren op hun virtuele verjaardagsfeestjes – vroeger werd u nooit uitgenodigd – op social media. En daar gepast op reageren. Het begint natuurlijk bij de kwaliteit van uw zorg. Als die in orde is, hebt u weinig te vrezen. U hoeft bij geen enkel medium meer belet te vragen om het juiste beeld te schetsen van waarmee u dag in, dag uit bezig bent. Doe dat vooral met behulp van social media.