Journalistieke producties uitgegeven in Nederland die een bijdrage leveren aan bewustwording omtrent diabetes kunnen nu meedingen naar de Novo Nordisk Media Prize 2009. Hoewel diabetes goed te behandelen is, kan het bij onvoldoende behandeling levens-bedreigende complicaties met zich meebrengen. Media spelen wereldwijd een belangrijke rol bij het verhogen van het bewustzijn omtrent diabetes vindt Novo Nordisk, een farmaceutisch bedrijf op het gebied van diabeteszorg, dat de prijs uitgeeft.
Verkiezing
De Novo Nordisk Media Prize bestaat uit een nationale en internationale verkiezing en wordt uitgereikt in drie categorieën: ‘printmedia’, ’televisie’ en ‘online media’. Journalisten en andere geïnteresseerden kunnen hun nominaties tot 10 mei a.s. insturen via www.changingdiabetes.nl/mediaprize. Voorwaarde is wel dat de producties of artikelen zijn verschenen in de periode van 1 mei 2008 tot en met 30 april 2009 in onafhankelijke, niet-medische media. Alle artikelen worden beoordeeld door een onafhankelijke jury.
Jury
De Nederlandse jury bestaat uit Doeschka Motmans, uitgever en hoofdredacteur van Diabetes & Leven, diabetesverpleegkundige Titia Terburg en Herman Balkenende namens de Nederlandse Diabetes Federatie.
Toename diabetes
De Novo Nordisk Media Prize bestaat internationaal al sinds 2003. Met ingang van dit jaar doet ook de Nederlandse vestiging mee. Volgens Erik Lommerde, algemeen directeur Novo Nordisk ligt de verwachte toename van het aantal mensen met diabetes ten grondslag aan deze beslissing. “Een groot deel van deze mensen zal niet, of te laat gediagnostiseerd worden. Dus is het belangrijk dat mensen in onze samenleving zich bewust worden van de risico’s en dat snelle diagnose plaatsvindt. Wij verwachten dat de media een belangrijke rol kunnen spelen in de preventie van en bewustwording rond diabetes.”