Fabrikanten van geneesmiddelen zetten vaak een onderzoek in als marketinginstrument. De artsen beseffen vaak niet dat ze meedoen aan een onderzoek met commerciële doelen. Dit stelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) donderdag.
Tijd kwijt aan nutteloze onderzoeken
Met de onderzoeken willen de fabrikanten vaak het medicijn “in de pen van de arts” te krijgen, zodat deze het aan veel patiënten voorschrijft, stelt de inspectie. Artsen zouden volgens de inspectie veel tijd besteden aan onderzoek dat geen nut heeft.
Naamsbekendheid vergroten
Zeven van de twaalf door de IGZ bekeken onderzoeken hadden marketingdoeleinden. Hierbij gaat het vooral om geneesmiddelen die al op de markt in gebruik zijn. Door de onderzoeken wordt het geneesmiddel door de arts vaker voorgeschreven. Dit komt doordat deze de naam van het geneesmiddel vaker hoort, leest en intensiever contact heeft met de fabrikant, stelt de IGZ.
Regels en wetten
De inspectie adviseert minister Ab Klink van Volksgezondheid regels in de wet vast te leggen over dit soort onderzoeken. Artsenorganisatie KNMG zegt in een reactie dat er al veel regels zijn op het gebied van commercie en marketing. De organisatie vreest dat er zoveel regels komen dat artsen door de bomen het bos niet meer zien. De artsen hebben volgens de KNMG bovendien vaak simpelweg niet in de gaten dat ze meedoen aan neponderzoeken. De organisatie pleit voor heldere en praktische regels.
(c) ANP 2009 alle rechten voorbehouden