Bewoners van zorginstellingen gaan in de toekomst voor allerlei extra’s bijbetalen. Dat kan gaan om zaken als elke dag douchen, een wandeling maken tot wasservice, extra schoonmaak en dagbestedingen. Dat blijkt uit een inventarisatie van Zorgvisie.
Betalingen voor extra’s zijn niet nieuw
Uit de rondgang langs verschillende instellingen blijkt dat deze werken aan zogenaamde pluspakketten die naast basiszorg allerlei extra’s bieden. In veel gevallen is het nog onduidelijk wat precies onder de basiszorg valt. Brancheorganisatie ActiZ heeft 250 leden voorgelicht over het opstellen van pluspakketten. Onder hen is woonzorgcentrum Amaris Theodotion in Laren. Directeur Rachel Mak: “Wij willen niet alleen datgene bieden wat nodig is, maar een aansprekend woon- en leefklimaat creëren waarin mensen iets te kiezen hebben.” De betalingen voor extra’s zijn niet nieuw, het leveren van aanvullingen door de organisatie zelf echter wel.
NPCF vreest misbruik pluspakketten
“Er zijn grenzen aan wat je kunt doen”, zegt Constance Beeker van ActiZ. De Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) vindt dat de pluspakketten geen bijverdienste moeten worden voor organisaties die karige zorg leveren.
Solidariteitskwestie
Niet iedereen staat te juichen bij de komst van privépakketten. Pink van Veen van Vitalis WoonZorggroep in Eindhoven: “Het is natuurlijk een solidariteitskwestie: koopt degene met veel geld meer service in dan een ander? Het is een maatschappelijke ontwikkeling dat we meer verschil mogen maken. Maar als ik kijk naar de zorg in de Verenigde Staten, toch vaak ons voorland, denk ik wel: zo willen we het echt niet.”
Regie in handen van de cliënt
Annemarie de Hart adviseert zorggroep Omring in Hoorn in het opstellen van de zogeheten pluszorg: “De visie was: wij kunnen helpen, wij zorgen wel voor u. Je kunt ook zeggen: u weet zelf wat goed is voor u is en u kunt nog een aantal dingen, dus houdt u alstublieft de regie. In plaats van een warme deken uit te spreiden over mensen, laat je hen meer zelf betalen.” (ANP)