Thuiszorgorganisatie Carinova hanteert vanaf vandaag een cliëntenstop van zeker zes weken. Nieuwe cliënten uit Deventer, Holten, Raalte of Olst-Wijhe worden vanaf vandaag niet aangenomen. Dat meldt dagblad TC Tubantia.
Productieplafond
Eerder al moest Carinova in het personeelsbestand snijden om de financiële problemen het hoofd te bieden.
Gemiddeld melden zich dagelijks zo’n vijftien cliënten bij Carinova, maar de thuiszorgorganisatie zit aan het productieplafond dat met zorgkantoor Midden-IJssel overeen is gekomen. Niet alle zorg wordt getroffen. Zo wordt wel zorg verleend aan terminale patiënten en aan patiënten bij wie op grond van medische noodzaak geen uitstel mogelijk is. Ook patiënten met een persoonsgebonden budget krijgen niet met de wachttijd te maken. De maatregel geldt niet voor nieuwe cliënten, die zich melden voor huishoudelijke hulp. Cliënten die wel te maken krijgen met de wachtlijst, zullen door het zorgkantoor worden doorverwezen naar andere zorgaanbieders.
Boven verwachting
Zorgkantoor Midden-IJssel in Deventer zal zich de komende weken druk weken sterk maken bij het ministerie van Volksgezondheid om met extra geld over de brug te komen. “De zorgvraag bij Carinova overstijgt de verwachtingen”, aldus Ton Geerdink, manager zorginkoop van zorgkantoor Midden-IJssel. “We hopen nu dat het rijk snel met extra geld over de brug komt. Daar zou Carinova dan ook een deel van krijgen. Daarnaast gaan we bekijken of andere zorgbieders geld overhouden. Dan zou je tot een herverdeling over kunnen gaan. Bovendien wordt ook landelijk bekeken of er zorgkantoren zijn die geld overhouden. Voor ons staat voorop dat thuiszorg verleend moet worden.”