De gemeente Den Haag gaat deze zomer controleren of cliëntendaadwerkelijk thuiszorg krijgen. Ook eist de gemeente van alle instellingen een plan van aanpak, waarin staat hoe zij tijdens de vakantie hulp aan hun cliënten garanderen.
Steekproef
Aanleiding voor het ferme optreden van de gemeente was een klacht van een cliënt van Thuiszorg Service Nederland (TSN). TSN slaagde er in de afgelopen voorjaarsvakantie niet in om een vervanger voor haar vaste hulp te regelen. Dit probleem staat niet op zichzelf. Sinds TSN begin dit jaar de activiteiten van het failliete Meavita over nam, komt het nog altijd een paar honderd vakantiekrachten te kort. Directeur Hans Kroeze van Asito, waar TSN onder valt, vindt de eis van de gemeente terecht, maar denkt ondanks de tekorten, voor vervanging te kunnen zorgen.
Spanningsveld
Volgens directeur Rick ter Steege van werkgeversorganisatie ZW Haaglanden, is het tekort aan arbeidskrachten een structureel probleem. “Het overgrote deel van de werknemers in de zorg is vrouw, waarvan zeventig procent parttime werkt”, stelt Ter Steege. “Zij hebben ook recht op vakantie natuurlijk. Vaak wordt hen gevraagd om extra uren te maken en zijn veel organisaties druk met het werven van vervangend personeel. Toch blijft het onvoldoende. Het is een ingewikkeld spanningsveld, dat vraagt om creativiteit. Luisteren naar je personeel en best practices van andere organisaties bestuderen, zou tot verbetering kunnen leiden.”